تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی
(ندگان)پدیدآور
فلاحی نیا, غلامحسینملکی, آرزوخلیلی, زهراسلطانیان, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تبعیت از استانداردها به آموزش مداوم پرستاران نیاز دارد. از روشهای مؤثر آموزشی بر افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک، بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی است.
روش کار: در مطالعه نیمهتجربی حاضر، ۷۶ پرستار بهصورت سرشماری از بخشهای مراقبت ویژه دو بیمارستان بهطور تصادفی بهعنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. چکلیست استانداردهای دارودهی در ۲۵ بخش و ۵۳ پرسش طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چکلیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش بهطور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل کرد. در صورت تبعیت، نمره ۱ و در غیر این صورت نمره صفر به دست آمد. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله، طی دو جلسه دوساعته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای t مستقل و زوجی صورت گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله میان دو گروه، اختلاف آماری معناداری از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی مشاهده نشد (۰/۰۵P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مسئله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد میشود برای آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده شود.
کلید واژگان
بخش مراقبت ویژهتبعیت دارویی
آموزش
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-08-011398-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
مربی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایرانکارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
استاد، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران




