| dc.contributor.author | محمدی, ناهید | fa_IR |
| dc.contributor.author | تکرلی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خداویسی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:37Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:37Z | |
| dc.date.issued | 2017-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدی, ناهید, تکرلی, فاطمه, خداویسی, مسعود, سلطانیان, علیرضا. (1396). بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 25(2), 36-44. doi: 10.21859/nmj-25025 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.21859/nmj-25025 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1598-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518157 | |
| dc.description.abstract | مقدمـه: بیمـاری مولتیپـل اسـکلروزیس اسـتقالل و توانایـی فـرد را بـرای شـرکت مؤثـر در خانـواده و جامعـه تهدیـد میکنـد. هـدف ایـن مطالعـه بررسـی تأثیـر آمـوزش بـه روش گـروه همتـا بـر خودکارآمـدی بیمـاران مبتــا بــه مولتیپــل اســکلروزیس مراجعــه کننــده بــه بیمارســتان فرشــچیان و انجمــن بیمــاران مولتیپــل اســکلروزیس شــهر همــدان در ســال 1394 بــود.
روش کار: در ایـن مطالعـه کارآزمایـی بالینـی، 80 بیمـار مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس بـه صـورت نمونـه گیـری در دسـترس انتخـاب و بـه گـروه آزمـون و کنتـرل بـا روش تخصیـص تصادفـی تقسـیم شـدند. 4 جلسـه آموزشــی هــر کــدام بــه مــدت 60 دقیقــه، دوبــار در هفتــه بــرای گروههــا برگــزار گردیــد. اطالعــات توســط پرسشـنامه خودکارآمـدی عمومـی شـرر )Sherer )قبـل و بعـد از مداخلـه از هـر دو گـروه جمـع آوری گردیـد. بــا نــرم افــزار SPSS نســخه 16 و آمــار توصیفــی و آزمونهــای تــی مســتقل، تــی زوجــی تجزیــه و تحلیــل شـدند.
یافته هــا: بیــن میانگیــن نمــرات خودکارآمــدی گــروه آزمــون قبــل و بعــد از مداخلــه اختــاف معنــی دار آمـاری وجـود داشـت )05/0 > P .)کـه ایـن اختـاف در گـروه کنتـرل معنـی دار نبـود. اختـاف بیـن میانگیـن نمـرات خودکارآمـدی گـروه آزمـون و کنتـرل قبـل و بعـد مداخلـه معنـی دار نبـود )05/0 < P.)
نتیجــه گیــری: روش آمـوزش همتـا بـر سـطح خودکارآمـدی بیمـاران مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس را مؤثــر واقــع شــده بــود. میتــوان از ایــن روش بــه عنــوان ابــزار ارزشــمندی جهــت بهبــود درمــان و کنتــرل عــوارض جســمی و روانــی بیمــاری و همچنیــن افزایــش خودکارآمــدی ایــن بیمــاران اســتفاده کــرد | fa_IR |
| dc.format.extent | 254 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.21859/nmj-25025 | |
| dc.subject | آموزش همتا | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | مولتیپل اسکلروزیس | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 36 | |
| dc.citation.epage | 44 | |