نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorتکرلی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorخداویسی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:37Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:37Z
dc.date.issued2017-07-01en_US
dc.date.issued1396-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, ناهید, تکرلی, فاطمه, خداویسی, مسعود, سلطانیان, علیرضا. (1396). بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 25(2), 36-44. doi: 10.21859/nmj-25025fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25025
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1598-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518157
dc.description.abstractمقدمـه: بیمـاری مولتیپـل اسـکلروزیس اسـتقالل و توانایـی فـرد را بـرای شـرکت مؤثـر در خانـواده و جامعـه تهدیـد میکنـد. هـدف ایـن مطالعـه بررسـی تأثیـر آمـوزش بـه روش گـروه همتـا بـر خودکارآمـدی بیمـاران مبتــا بــه مولتیپــل اســکلروزیس مراجعــه کننــده بــه بیمارســتان فرشــچیان و انجمــن بیمــاران مولتیپــل اســکلروزیس شــهر همــدان در ســال 1394 بــود. روش کار: در ایـن مطالعـه کارآزمایـی بالینـی، 80 بیمـار مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس بـه صـورت نمونـه گیـری در دسـترس انتخـاب و بـه گـروه آزمـون و کنتـرل بـا روش تخصیـص تصادفـی تقسـیم شـدند. 4 جلسـه آموزشــی هــر کــدام بــه مــدت 60 دقیقــه، دوبــار در هفتــه بــرای گروههــا برگــزار گردیــد. اطالعــات توســط پرسشـنامه خودکارآمـدی عمومـی شـرر )Sherer )قبـل و بعـد از مداخلـه از هـر دو گـروه جمـع آوری گردیـد. بــا نــرم افــزار SPSS نســخه 16 و آمــار توصیفــی و آزمونهــای تــی مســتقل، تــی زوجــی تجزیــه و تحلیــل شـدند. یافته هــا: بیــن میانگیــن نمــرات خودکارآمــدی گــروه آزمــون قبــل و بعــد از مداخلــه اختــاف معنــی دار آمـاری وجـود داشـت )05/0 > P .)کـه ایـن اختـاف در گـروه کنتـرل معنـی دار نبـود. اختـاف بیـن میانگیـن نمـرات خودکارآمـدی گـروه آزمـون و کنتـرل قبـل و بعـد مداخلـه معنـی دار نبـود )05/0 < P.) نتیجــه گیــری: روش آمـوزش همتـا بـر سـطح خودکارآمـدی بیمـاران مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس را مؤثــر واقــع شــده بــود. میتــوان از ایــن روش بــه عنــوان ابــزار ارزشــمندی جهــت بهبــود درمــان و کنتــرل عــوارض جســمی و روانــی بیمــاری و همچنیــن افزایــش خودکارآمــدی ایــن بیمــاران اســتفاده کــردfa_IR
dc.format.extent254
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25025
dc.subjectآموزش همتاfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectمولتیپل اسکلروزیسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue2
dc.citation.spage36
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد