بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
محمدی, ناهیدتکرلی, فاطمهخداویسی, مسعودسلطانیان, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمـه: بیمـاری مولتیپـل اسـکلروزیس اسـتقالل و توانایـی فـرد را بـرای شـرکت مؤثـر در خانـواده و جامعـه تهدیـد میکنـد. هـدف ایـن مطالعـه بررسـی تأثیـر آمـوزش بـه روش گـروه همتـا بـر خودکارآمـدی بیمـاران مبتــا بــه مولتیپــل اســکلروزیس مراجعــه کننــده بــه بیمارســتان فرشــچیان و انجمــن بیمــاران مولتیپــل اســکلروزیس شــهر همــدان در ســال 1394 بــود.
روش کار: در ایـن مطالعـه کارآزمایـی بالینـی، 80 بیمـار مبتـا بـه مولتیپـل اسـکلروزیس بـه صـورت نمونـه گیـری در دسـترس انتخـاب و بـه گـروه آزمـون و کنتـرل بـا روش تخصیـص تصادفـی تقسـیم شـدند. 4 جلسـه آموزشــی هــر کــدام بــه مــدت 60 دقیقــه، دوبــار در هفتــه بــرای گروههــا برگــزار گردیــد. اطالعــات توســط پرسشـنامه خودکارآمـدی عمومـی شـرر )Sherer )قبـل و بعـد از مداخلـه از هـر دو گـروه جمـع آوری گردیـد. بــا نــرم افــزار SPSS نســخه 16 و آمــار توصیفــی و آزمونهــای تــی مســتقل، تــی زوجــی تجزیــه و تحلیــل شـدند.
یافته هــا: بیــن میانگیــن نمــرات خودکارآمــدی گــروه آزمــون قبــل و بعــد از مداخلــه اختــاف معنــی دار آمـاری وجـود داشـت )05/0 > P .)کـه ایـن اختـاف در گـروه کنتـرل معنـی دار نبـود. اختـاف بیـن میانگیـن نمـرات خودکارآمـدی گـروه آزمـون و کنتـرل قبـل و بعـد مداخلـه معنـی دار نبـود )05/0 P .)کـه ایـن اختـاف در گـروه کنتـرل معنـی دار نبـود. اختـاف بیـن میانگیـن نمـرات خودکارآمـدی گـروه آزمـون و کنتـرل قبـل و بعـد مداخلـه معنـی دار نبـود )05/0
کلید واژگان
آموزش همتاخودکارآمدی
مولتیپل اسکلروزیس
پرستاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-011396-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی همداندانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی همدان




