• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 27, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 27, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کیفیت مراقبت‌های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی SERVQUAL

    (ندگان)پدیدآور
    قلی پور, راحیلشاهوی, روناکقادرخانی, گلبهارذکریایی, سومابهمنی, سوما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    823.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: خدمات پس از زایمان یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بهداشتی و عاملی بسیار مهم در جلوگیری از پیامدهای ناخواسته مادری است. این دوره، زمانی ایده‌آل برای مداخلات به‌منظور ارتقای سلامت آنهاست. امروزه مهم‌ترین راه افزایش کیفیت مراقبت‌ها، بررسی میزان کیفیت است؛ از این‌رو مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت مراقبت‌های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوی SERVQUAL  در مراکز جامع سلامت شهر سنندج در سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. روش‌کار: در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، ۳۸۴ نفر از زنان مراجعه‌کننده برای دریافت مراقبت‌های پس از زایمان به مراکز جامع سلامت شهر سنندج بررسی شدند. نمونه‌گیری به روش طبقه‌بندی انجام شد و گردآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه استاندارد SERVQUAL صورت گرفت. در این پرسشنامه، شکاف کیفیت در پنج بعد خدمت (ملموسات، اطمینان، تضمین، پاسخگویی و همدلی) و ۲۲ پرسش اندازه‌گیری می‌شود. داده‌ها نیز به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ و آمار توصیفی، آزمون‌های t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در همه ابعاد پنج‌گانه کیفیت خدمات، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین این شکاف در بعد اطمینان (۱/۸۲-) و کمترین میانگین در بعد پاسخگویی (۱/۵۵-) است. همچنین میان سن، سطح تحصیلات و تعداد فرزندان و شکاف کیفیت ارتباط معناداری وجود نداشت (۰/۰۵> P). نتیجه‌گیری: براساس نتایج، میان سطح انتظارات و ادراکات گیرندگان خدمات فاصله وجود دارد و تلاش برای برطرف‌کردن نیازها و دستیابی به انتظارات ضروری است.
    کلید واژگان
    الگوی SERVQUAL
    ادراکات
    انتظارات
    شکاف کیفیت
    مراقبت‌های پس از زایمان
    مامایی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-10-01
    1398-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌‌پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    دانشیار، مرکز مرقبت‌های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    عضو هیئت‌علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان
    دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌‌پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌‌پزشکی کردستان، سنندج، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.4.281
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1985-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518136

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب