نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطالبی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل اللهfa_IR
dc.contributor.authorکاظم نژاد, انوشیروانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:22Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:22Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:22Z
dc.date.issued2019-10-01en_US
dc.date.issued1398-07-09fa_IR
dc.identifier.citationطالبی, مهدی, احمدی, فضل الله, کاظم نژاد, انوشیروان. (1398). طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه ارزیابی شایستگی مدیریت زمان پرستاران بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(4), 231-241. doi: 10.30699/ajnmc.27.4.231fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.4.231
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1951-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518131
dc.description.abstractمقدمه: باتوجه به محدودیت زمان در سیستم پرستاری، ارزیابی شایستگی مدیریت زمان پرستاران بالینی ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت زمان ماهیت فرهنگی و اجتماعی دارد. ابزارهای موجود توجهی به ویژگی‌های اجتماعی مدیریت زمان نکرده‌اند. هدف مطالعه حاضر طراحی یک پرسشنامه برای ارزیابی شایستگی مدیریت زمان مبتنی بر مؤلفه‌های اجتماعی در پرستاران بالینی بود. روش‌کار: این پژوهش به روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام گرفت. ابتدا با یک مطالعه از نوع کیفی و به روش گراندد تئوری، مفهوم شایستگی مدیریت زمان مبتنی بر مؤلفه‌های اجتماعی در پرستاران بالینی تبیین شد. براساس نقل‌قول‌ها، گویه‌های پرسشنامه اولیه تدوین شد تعیین روایی با اندازه گیری روایی صوری و محتوی به دو روش کمی و کیفی و تعیین روایی سازه با روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. تعیین پایایی با اندازه گیری همسانی درونی به روش تعیین ضریب آلفای کرونباخ و تعیین ثبات با روش آزمون - بازآزمون (ضریب هم بستگی درون خوشه ای) انجام شد. یافته‌ها: از ۴۱ گویه اولیه، ۳۶ گویه پس از محاسبه شاخص تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از ۱/۵، نسبت روایی بالاتر از ۰/۵۳، محتوای شاخص روایی محتوای بالاتر از ۰/۷۹ و تحلیل گویه، وارد تحلیل عامل اکتشافی شدند. در گام تعیین روایی سازه، ۲۹ گویه با استفاده از روش نمودار سنگ‌ریزه در ۶ عامل گروه‌بندی شدند. هم‌سانی درونی پرسشنامه ۰/۸۵۸ و ثبات پرسشنامه ۰/۹۰۶ بود. این ۶ عامل در مجموع ۷۱۴/۴۶ درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. نتیجه‌گیری: پرسشنامه با توجه به ویژگی هایی که دارد، می تواند به‌منظور ارزیابی شایستگی مدیریت زمان مبتنی بر مؤلفه‌های اجتماعی پرستاران بالینی، مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent808
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.4.231
dc.subjectطراحی پرسشنامهfa_IR
dc.subjectمدیریت زمانfa_IR
dc.subjectپرستاران بالینیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleطراحی و روان‌سنجی پرسشنامه ارزیابی شایستگی مدیریت زمان پرستاران بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم‌پزشکی، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه پرستاری، دانشکده علوم‌پزشکی، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم‌پزشکی، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue4
dc.citation.spage231
dc.citation.epage241


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد