نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحبیب نیا, میناfa_IR
dc.contributor.authorصفوی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorفراهانی, حجت الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:20Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:20Z
dc.date.issued2018-03-01en_US
dc.date.issued1396-12-10fa_IR
dc.identifier.citationحبیب نیا, مینا, صفوی, محبوبه, فراهانی, حجت اله. (1396). تاثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران MS یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 25(5), 208-216. doi: 10.30699/sjhnmf.26.5.7fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.7
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1700-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518127
dc.description.abstractمقدمه: ام اس یک بیماری مزمن خودایمیون است که سیستم ایمنی به میلین اعصاب مرکزی آسیب رساند. قطعات متعددی از سیستم اعصاب بدون میلین شده و عملکرد حسی و حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد بین سنین ۴۰-۲۰ سالگی، در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. درمان قطعی ندارد و باعث مشکلات فراوان در تمام جنبه های زندگی بیماران می شود لذا انجام مداخله ای بدون عارضه و کارآمد به صورت آموزش خودمراقبتی برای بهبود عملکرد بیماران اهمیت ویژه ای دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران ام اس بود. روش کار: مطالعۀ حاضر کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که روی۹۰ بیمار ام اس شهر اردبیل در سال ۱۳۹۴ انجام شد بیماران با استفاده از روش تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم‌بندی شدند. قبل از مداخله، عملکرد بیماران با پرسش‌نامۀ خود ساختۀ پژوهشگر با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۸ به صورت چک لیست‌های مشاهده‌ای و مصاحبه‌ای نحوۀ عملکرد بیماران ام اس، برای بیماران هر دو گروه کنترل و مداخله تکمیل شد. در گروه مداخله، آموزش خودمراقبتی به مدت ۶ جلسه هر جلسه ۶۰ دقیقه انجام شد. پس از انجام مداخله دوباره پرسش‌نامۀ فوق برای بیماران هر دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخۀ ۲۴ و آزمون توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها:  تفاوت معنی داری بین دو گروه در شروع مطالعه وجود ندارد. بعد از مداخلۀ گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۰۰۱ = P). این در حالی است که در گروه کنترل تفاوت معنیداری از نظر نحوۀ عملکرد در طول زمان مشاهده نشد. (۰/۰۷ = P). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که آموزش خودمراقبتی موجب بهبود عملکرد بیماران ام اس می‌شود. بنابراین آموزش خودمراقبتی را می‌توان به عنوان مداخله‌ای مفید و مؤثر در بهبود عملکرد بیماران ام اس استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent772
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.7
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectبیماری ام اسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران MS یک مطالعه کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue5
dc.citation.spage208
dc.citation.epage216


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد