• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران MS یک مطالعه کارآزمایی بالینی

    (ندگان)پدیدآور
    حبیب نیا, میناصفوی, محبوبهفراهانی, حجت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    772.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ام اس یک بیماری مزمن خودایمیون است که سیستم ایمنی به میلین اعصاب مرکزی آسیب رساند. قطعات متعددی از سیستم اعصاب بدون میلین شده و عملکرد حسی و حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد بین سنین ۴۰-۲۰ سالگی، در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. درمان قطعی ندارد و باعث مشکلات فراوان در تمام جنبه های زندگی بیماران می شود لذا انجام مداخله ای بدون عارضه و کارآمد به صورت آموزش خودمراقبتی برای بهبود عملکرد بیماران اهمیت ویژه ای دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران ام اس بود. روش کار: مطالعۀ حاضر کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که روی۹۰ بیمار ام اس شهر اردبیل در سال ۱۳۹۴ انجام شد بیماران با استفاده از روش تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم‌بندی شدند. قبل از مداخله، عملکرد بیماران با پرسش‌نامۀ خود ساختۀ پژوهشگر با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۸ به صورت چک لیست‌های مشاهده‌ای و مصاحبه‌ای نحوۀ عملکرد بیماران ام اس، برای بیماران هر دو گروه کنترل و مداخله تکمیل شد. در گروه مداخله، آموزش خودمراقبتی به مدت ۶ جلسه هر جلسه ۶۰ دقیقه انجام شد. پس از انجام مداخله دوباره پرسش‌نامۀ فوق برای بیماران هر دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخۀ ۲۴ و آزمون توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها:  تفاوت معنی داری بین دو گروه در شروع مطالعه وجود ندارد. بعد از مداخلۀ گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۰۰۱ = P). این در حالی است که در گروه کنترل تفاوت معنیداری از نظر نحوۀ عملکرد در طول زمان مشاهده نشد. (۰/۰۷ = P). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که آموزش خودمراقبتی موجب بهبود عملکرد بیماران ام اس می‌شود. بنابراین آموزش خودمراقبتی را می‌توان به عنوان مداخله‌ای مفید و مؤثر در بهبود عملکرد بیماران ام اس استفاده کرد.
    کلید واژگان
    آموزش
    خودمراقبتی
    عملکرد
    بیماری ام اس
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2018-03-01
    1396-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
    دانشکده پرستاری و مامایی و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشکده پرستاری و مامایی و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.7
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1700-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518127

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب