| dc.contributor.author | امینی, رویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مددکن, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | خداویسی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهادیان, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:18Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:18Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امینی, رویا, مددکن, مریم, خداویسی, مسعود, فرهادیان, مریم. (1396). تأثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر نحوۀ شروع تغذیۀ تکمیلی کودکان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 25(5), 180-188. doi: 10.30699/sjhnmf.26.5.4 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.4 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1722-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518124 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: مادران نقش مهمی در شروع تغذیه تکمیلی دارند. در مطالعه حاضر تاثیر آموزش شروع تغذیه تکمیلی کودکان مبتنی بر مدل بزنف بر عملکرد مادران نخست زا بررسی شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمهتجربی دو گروهی، به صورت پیشآزمون پسآزمون بود که روی ۱۶۰ مادر نخست زای دارای کودک ۵ ماهۀ مراجعه کننده به مراکز سلامت جامعه همدان در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابتدا هر دو گروه پرسشنامۀ مبتنی بر سازههای مدل بزنف را تکمیل کردند. سپس برای گروه مداخله، آموزش مبتنی بر مدل بزنف در ۴جلسۀ یک ساعته اجرا شد. دو ماه بعد دوباره جمعآوری دادهها در دو گروه، با پرسشنامه و چک لیست عملکرد انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS نسخۀ ۱۶و آزمونهای آماری کای اسکوئیر، من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها: نمره ساختارهای مدل بزنف در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشته است ( ۰/۰۵ P>) لیکن پس از آموزش بین میانگین نمره ها در دو گروه تفاوت تفاوت معنی داری مشاهده شد ( ۰۰۱ / ۰> P ). آزمونهای آماری تفاوت معنی داری را در میانگین نمره سازه ها در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش نشان داد ( ۰/۰۵ >P ) در حالیکه در گروه کنترل تفاوت معنی داری موجود نبوده است ( ۰۵ /۰P> ). زمان شروع تغذیه تکمیلی گروه مداخله در ۰/۸۴ ± ۵/۸۸ ماهگی و در گروه کنترل ۰/۸۶ ± ۶/۱۴ ماهگی بود ( ۰/۰۵ P>). مقایسه میانگین نمره عملکرد دو گروه، تفاوت آماری معنی داری را نشان داد ( ۰۰۱ / ۰> P ).
نتیجهگیری: آموزش میتواند ابزاری اثربخش برای ارتقای آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، عوامل قادر کننده، قصد رفتاری و عملکرد مادران نسبت به تغذیه کودکان باشد. بنابراین پیشنهاد میشود در برنامههای بهداشتی به جای استفاده از آموزشهای سنتی از مدلهای آموزشی نظیر بزنف استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 301 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.4 | |
| dc.subject | تغذیۀ تکمیلی | fa_IR |
| dc.subject | مدل بزنف | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر نحوۀ شروع تغذیۀ تکمیلی کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی هیات علمی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبت بیمارهای مزمن در منزل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 180 | |
| dc.citation.epage | 188 | |