نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمسایی, فرشیدfa_IR
dc.contributor.authorاوژن, هماfa_IR
dc.contributor.authorجهانگرد, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorدهقانی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:26Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:26Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:26Z
dc.date.issued2014-10-01en_US
dc.date.issued1393-07-09fa_IR
dc.identifier.citationشمسایی, فرشید, اوژن, هما, جهانگرد, لیلا, دهقانی, مریم, سلطانی, علیرضا. (1393). بررسی اختلالات کاستی توجه – بیش فعالی، نافرمانی و سلوک در کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 22(3), 33-44.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1271-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518029
dc.description.abstract  مقدمه: ابتلا والدین به بیماری اختلال دوقطبی، عملکرد فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان را مختل و بر سلامت جسمی و روانی کودکان آنان اثر گذاشته وکودکان را در معرض خطر آسیب­های روانی قرار می ­ دهد. هدف از این مطالعه مقایسه اختلال کاستی توجه – بیش فعالی، اختلال نافرمانی و اختلال سلوک کودکان سن دبستانی والدین مبتلا به اختلال دوقطبی با والدین سالم می ­ باشد.   روش کار: در این مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی، 62 کودک دبستانی با والد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و 62 کودک دبستانی با والدین سالم با روش نمونه­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی- درمانی فرشچیان شهر همدان در سال 1392 بود. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد علائم مرضی کودک نسخه مربوط به والدین و پرسشنامه اختلالات خلقی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 18 / SPSS با استفاده از آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف، تی دو نمونه ­ مستقل وکای ­ اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ها: میانگین نمرات گروه مطالعه در اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، نافرمانی مقابله­ای و سلوک بطور معناداری متفاوت از میانگین نمرات گروه شاهد بود(001/0 p< ).   نتیجه نهایی: یافته­ها نشان داد که کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض آسیب­های روانی متعددی از جمله اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، سلوک و نافرمانی مقابله­ای قرار دارند. لذا نیاز به مراقبت، درمان و پیگیری بیشتری دارند.  fa_IR
dc.format.extent729
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectاختلال بیش فعال- کمبود توجهfa_IR
dc.subjectاختلال دوقطبیfa_IR
dc.subjectاختلالات روانیfa_IR
dc.subjectاختلالات سازگاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی اختلالات کاستی توجه – بیش فعالی، نافرمانی و سلوک در کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department1- اﺳﺘﺎدﻳﺎر مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان ، همدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue3
dc.citation.spage33
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد