| dc.contributor.author | شمسایی, فرشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | اوژن, هما | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهانگرد, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقانی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانی, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:39:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:39:26Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:39:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:39:26Z | |
| dc.date.issued | 2014-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمسایی, فرشید, اوژن, هما, جهانگرد, لیلا, دهقانی, مریم, سلطانی, علیرضا. (1393). بررسی اختلالات کاستی توجه – بیش فعالی، نافرمانی و سلوک در کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 22(3), 33-44. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1271-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518029 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: ابتلا والدین به بیماری اختلال دوقطبی، عملکرد فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان را مختل و بر سلامت جسمی و روانی کودکان آنان اثر گذاشته وکودکان را در معرض خطر آسیبهای روانی قرار می دهد. هدف از این مطالعه مقایسه اختلال کاستی توجه – بیش فعالی، اختلال نافرمانی و اختلال سلوک کودکان سن دبستانی والدین مبتلا به اختلال دوقطبی با والدین سالم می باشد. روش کار: در این مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی، 62 کودک دبستانی با والد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و 62 کودک دبستانی با والدین سالم با روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی- درمانی فرشچیان شهر همدان در سال 1392 بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد علائم مرضی کودک نسخه مربوط به والدین و پرسشنامه اختلالات خلقی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 18 / SPSS با استفاده از آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف، تی دو نمونه مستقل وکای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات گروه مطالعه در اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، نافرمانی مقابلهای و سلوک بطور معناداری متفاوت از میانگین نمرات گروه شاهد بود(001/0 p< ). نتیجه نهایی: یافتهها نشان داد که کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض آسیبهای روانی متعددی از جمله اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای قرار دارند. لذا نیاز به مراقبت، درمان و پیگیری بیشتری دارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 729 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | اختلال بیش فعال- کمبود توجه | fa_IR |
| dc.subject | اختلال دوقطبی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات روانی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات سازگاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی اختلالات کاستی توجه – بیش فعالی، نافرمانی و سلوک در کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | 1- اﺳﺘﺎدﻳﺎر مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری و مامایی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان ، همدان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 33 | |
| dc.citation.epage | 44 | |