نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمسی زاده, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorعشوندی, خدایارfa_IR
dc.contributor.authorعلیپور, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorمعمر, ثریاfa_IR
dc.contributor.authorمقصودی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:11Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:11Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationشمسی زاده, مرتضی, عشوندی, خدایار, علیپور, کامران, معمر, ثریا, مقصودی, زهرا. (1399). بررسی ارتباط سلامت معنوی با حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی همدان (سال 1397). مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 28(2), 75-82. doi: 10.30699/ajnmc.28.2.75fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.2.75
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2182-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518002
dc.description.abstractمقدمه: عملکرد حرفه‌ای در پرستاری، نیازمند آشنایی با مسائل اخلاقی حرفه پرستاری و حساسیت به آنها در ارتباط با بیمـاران است. این حساسیت، به‌عنوان زیربنای اخلاق پرستاری، باید از ابتدای آموزش پرستاری مدنظر قرار بگیرد. به نظر می‌رسد میزان پایبندی به دین و مذهب و سطح اعتقادات فرد، از عوامل مؤثر بر حساسیت اخلاقی باشد؛ بنابراین این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی با حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار: در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، ۱۲۳ دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۷ به‌صورت سرشماری شرکت داشتند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش‌نامه سلامت معنوی Poltzen  و  Ericssonو پرسش‌نامه حساسیت اخلاقی جمع‌آوری و سپس به‌کمک آزمون کای‌دو، ضریب هم‌بستگی پیرسون و نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۴/۵۵±۲۳/۶۹سال بود. بیشتر دانشجویان پرستاری دارای نمره سلامت معنوی و حساسیت اخلاقی در حد متوسط بودند. بین سلامت معنوی با حساسیت اخلاقی دانشجویان هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری مشاهده شد (۰/۲۶=r، ۰/۰۰۳=P)، بدین‌معنی که هر چه نمره سلامت معنوی دانشجویان بالاتر باشد، حساسیت اخلاقی آنها بیشتر است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد سلامت معنوی پارامتری مؤثر در ارتقای حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری است؛ بنابراین ارتقای باورهای مذهـبی موجب بهبود وضعیت سلامت دانشجویان می‌شود و به‌گونه‌ای نقشی مهم در اجرای مراقبت مؤثر بر بیماران را ایفا می‌کند؛ از این‌رو پیشنهاد می‌‌شود در ارتقای سلامت آنان به بعد معنوی نیز توجه شود.fa_IR
dc.format.extent396
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.2.75
dc.subjectسلامت معنویfa_IR
dc.subjectحساسیت اخلاقیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی ارتباط سلامت معنوی با حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی همدان (سال 1397)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه داخلی جراحی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه داخلی جراحی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue2
dc.citation.spage75
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد