ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان
(ندگان)پدیدآور
بیکمرادی, علیفردمال, جوادترابی, یوسفنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: شناخت متغیرهای جمعیت شناختی بستر مناسبی را جهت برنامه ریزی برای افزایش و بهبود یادگیرندگی سازمانی به منظور ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی فراهم می آورد. این مطالعه ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان را بررسی می کند.
روش کار: مطالعه ای توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر روی 277 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان در سال 1393 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سازمان یادگیرنده 43 سوالی مارسیک و واتکینز بود. داده ها پس از گردآوری و ورود به رایانه با نرم افزار SPSS/18 و استفاده از آزمون پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین سن پرستاران 65/5 ±32 سال بود. 4/83% زن، 1/67% متاهل، 47/71% سابقه کاری 10 سال و کمتر و 8/97% کارشناس بودند. میانگین نمره سازمان یادگیرنده 18/29±30/128 بود و مولفه های یادگیری مستمر، پژوهش و گفتمان، یادگیری تیمی 97شکوفایی سیستمی، تقویت دیدگاه واحد کارکنان، ارتباط سازمان با محیط اطراف و ایجاد مدیریت استراتژیک در سطح متوسط قرار داشتند. همچنین بین همه متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده به استثنای وضعیت تاهل، سابقه کاری کلی، بخشهای محل کار و مراکز آموزشی و درمانی (05/0P
کلید واژگان
بخش مراقبت ویژهپرستاران
مدیریت دانش
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-12-011394-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی همداندانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی همدان




