نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیدی, افسرfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی, نگارfa_IR
dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorکرمی, منوچهرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:50Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:50Z
dc.date.issued2015-07-01en_US
dc.date.issued1394-04-10fa_IR
dc.identifier.citationامیدی, افسر, کاظمی, نگار, خطیبان, مهناز, کرمی, منوچهر. (1394). بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 23(2), 74-84.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1404-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517969
dc.description.abstractمقدمه: بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یک علت مهم مرگ و میر در جهان بوده و به عنوان یک بیماری ناتوان کننده شناخته می شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد بر روی 60 بیمار مبتلا به COPD مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی بعثت و شهید بهشتی همدان در سال 1393 انجام شد. داده های پژوهش از طریق فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی بیماران مبتلا به COPD جمع آوری گردید. بیماران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه ها توسط هر دو گروه تکمیل شد و سپس بیماران گروه آزمون در 3 جلسه 45 دقیقه ای و با فاصله 3 روز تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفتند، در حالی که بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. بلافاصله و 1 ماه بعد از اتمام مداخله از بیماران هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS/20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: درگروه آزمون بین قبل و بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری در جهت افزایش نمره کل خودکارآمدی و تمام زیر گروه های آن مشاهده شد(05/0>P) اما این اختلاف در گروه شاهد معنادار نبود(05/0P). نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی به بیماران توسط پرسنل بهداشتی و درمانی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی و ارتقاء سطح سلامت بیماران شوند.fa_IR
dc.format.extent1474
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزش خود مراقبتیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectبیماری انسدادی مزمن ریهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentخیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178fa_IR
dc.contributor.departmentخیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178fa_IR
dc.contributor.departmentخیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178fa_IR
dc.contributor.departmentخیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178fa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage74
dc.citation.epage84


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد