نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرقیه صدیفیfa_IR
dc.contributor.authorدکتر زهره ونکیfa_IR
dc.contributor.authorدکتر عیسی محمدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:38Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:38Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:38Z
dc.date.issued2012-08-01en_US
dc.date.issued1391-05-11fa_IR
dc.identifier.citationرقیه صدیفی, دکتر زهره ونکی, دکتر عیسی محمدی. (1391). توانمند سازی روان‌شناختی در پرستاران بالینی ایران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 20(2), 46-56.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1114-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517947
dc.description.abstractمقدمه و هدف: استرسها و تهدیدات درک شده در محیط کار، یک پدیده جهانی در پرستاری است. توانمندسازی روان­شناختی می­تواند منجر به ایجاد مانعی در برابر استرس و باعث بهبود ارائه خدمات مراقبتی شود. این مطالعه به منظور تبیین نظری توانمندسازی روان­شناختی در پرستاران بالینی انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. در این پژوهش 14 نفر از پرستاران و 4نفر از سرپرستاران در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 91-90 براساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف و با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه ساختار مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه­ها ضبط و سپس دست نویس شده و با استفاده از روش مقایسه­ای مداوم و به روش" تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی"مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج: سه مضمون اصلی از داده­ها استخراج گردید. این مضامین شامل خودیاری، ‌رفتارهای ­مدیریتی و خودکارآمدی بودند.پرستاران با تلفیق این مضامین به توانمندسازی روان­شناختی می­پرداختند. نتیجه­ نهایی: توانمندسازی روان شناختی یک مفهوم پویا و متغیر و چند بعدی و دارای ماهیت پیچیده می­باشد و تحت تاثیر اقدامات فردی و مدیریتی قرار می­گیرد. مدیران پرستاری با رفتارهای توانمندکننده و حمایتی و ایجاد فرصت­های رشد و توسعه حرفه­ای می­توانند از توانمندی روان شناختی کارکنان اطمینان حاصل کرده و به بهبود کیفیت مراقبتها دست یابند. مربیان و اساتید پرستاری نیز می­توانند با آموزش روشهای خود توانمندسازی، نیروی کارآمد، با کفایت و مقاوم در برابر استرس­های محیط کار پرورش دهند.   کلید واژه ها:استرس / پرستاران­بالینی / توانمندسازی­روان­شناختی/ محیط­کارfa_IR
dc.format.extent183
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectپرستاران‌بالینیfa_IR
dc.subjectتوانمندسازی‌روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectمحیط‌کارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتوانمند سازی روان‌شناختی در پرستاران بالینی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue2
dc.citation.spage46
dc.citation.epage56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد