| dc.contributor.author | رقیه صدیفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | دکتر زهره ونکی | fa_IR |
| dc.contributor.author | دکتر عیسی محمدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:38Z | |
| dc.date.issued | 2012-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-05-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رقیه صدیفی, دکتر زهره ونکی, دکتر عیسی محمدی. (1391). توانمند سازی روانشناختی در پرستاران بالینی ایران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 20(2), 46-56. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1114-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517947 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: استرسها و تهدیدات درک شده در محیط کار، یک پدیده جهانی در پرستاری است. توانمندسازی روانشناختی میتواند منجر به ایجاد مانعی در برابر استرس و باعث بهبود ارائه خدمات مراقبتی شود. این مطالعه به منظور تبیین نظری توانمندسازی روانشناختی در پرستاران بالینی انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. در این پژوهش 14 نفر از پرستاران و 4نفر از سرپرستاران در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 91-90 براساس نمونهگیری مبتنی بر هدف و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس دست نویس شده و با استفاده از روش مقایسهای مداوم و به روش" تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی"مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
نتایج: سه مضمون اصلی از دادهها استخراج گردید. این مضامین شامل خودیاری، رفتارهای مدیریتی و خودکارآمدی بودند.پرستاران با تلفیق این مضامین به توانمندسازی روانشناختی میپرداختند.
نتیجه نهایی: توانمندسازی روان شناختی یک مفهوم پویا و متغیر و چند بعدی و دارای ماهیت پیچیده میباشد و تحت تاثیر اقدامات فردی و مدیریتی قرار میگیرد. مدیران پرستاری با رفتارهای توانمندکننده و حمایتی و ایجاد فرصتهای رشد و توسعه حرفهای میتوانند از توانمندی روان شناختی کارکنان اطمینان حاصل کرده و به بهبود کیفیت مراقبتها دست یابند. مربیان و اساتید پرستاری نیز میتوانند با آموزش روشهای خود توانمندسازی، نیروی کارآمد، با کفایت و مقاوم در برابر استرسهای محیط کار پرورش دهند.
کلید واژه ها:استرس / پرستارانبالینی / توانمندسازیروانشناختی/ محیطکار | fa_IR |
| dc.format.extent | 183 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | پرستارانبالینی | fa_IR |
| dc.subject | توانمندسازیروانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | محیطکار | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | توانمند سازی روانشناختی در پرستاران بالینی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 46 | |
| dc.citation.epage | 56 | |