عوامل بازدارنده ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل
(ندگان)پدیدآور
معصومه اکبربگلورقیه بایرامینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: اجرای فرایند ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری به سبب ماهیت پیچیده ارائه خدمات در مراکز آموزشی درمانی کشور با موانع متعددی روبروست که موجب فقدان کارایی و اثربخشی ارائه خدمات برای مددجویان می شود. لذا مطالعه حاضر در راستای شناخت موانع ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی ، در سال 1387 صورت گرفته است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی بوده، حجم نمونه شامل 56 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. روایی ابزار به روش روایی محتوایی ، و پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ (88/0) انجام شد.
نتایج: آزمون فریدمن نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین هفت حیطه از موانع ارتقاء کیفیت از دیدگاه پرستاران وجود دارد. بیشترین عوامل بازدارنده " عدم برنامه ریزی بلند مدت توسط مدیران" و " عدم مشارکت" می باشد و کمترین عامل بازدارنده " ارتباطات" در سازمان می باشد.
نتیجه نهایی: با توجه به نتایج به نظر می رسد که فرایند مدیریت و کاربرد عناصرآن جهت ارائه مطلوب مراقبت و خدمات پرستاری با اهمیت می باشد.
کلید واژگان
ارتقاء کیفیتپرستار
خدمات پرستاری
موانع
پرستاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-11-011389-08-10




