نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدکتر خدایار عشوندیfa_IR
dc.contributor.authorملیحه آدینه فتح آبادیfa_IR
dc.contributor.authorغلامحسین فلاحی نیاfa_IR
dc.contributor.authorدکتر فرحناز دادرسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:22Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:22Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:22Z
dc.date.issued2010-11-01en_US
dc.date.issued1389-08-10fa_IR
dc.identifier.citationدکتر خدایار عشوندی, ملیحه آدینه فتح آبادی, غلامحسین فلاحی نیا, دکتر فرحناز دادرس. (1389). بررسی تاثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر میزان الکترولیت‌های سرم در بیماران همودیالیزی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 18(2), 5-15.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1077-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517918
dc.description.abstractمقدمه و هدف:یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران همودیالیزی اختلالات الکترولیتی است. بسیاری از بیماران آگاهی کاملی از محدودیت مصرف رژیم غذایی ندارند. آموزش ابزاری قدرتمند برای کمک به بیماران در تصحیح رفتارها و ارتقا توانایی، دانش و آگاهی آنها برای عملکرد صحیح می­باشد. یکی از روش­های آموزش، آموزش به شیوه گروه کوچک است. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی داده­های مورد نظر از 42 بیمار همودیالیزی در سال 1389 جمع­آوری شد. قبل از شروع آموزش­ها، میزان الکترولیت­ها ثبت شد. سپس آموزش گروهی طی 4 جلسه ارائه شد. یک هفته و یکماه پس از اتمام آموزش مجدداً الکترولیت­ها اندازه­گیری شد. نتایج: میانگین سدیم سرم بیماران قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 21/137، 81/135 و 95/134 میلی اکی والان بر لیتر بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشته است. میانگین پتاسیم سرم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 16/5، 96/4 و 99/4 میلی اکی والان بر لیتر بود که در یک هفته بعد از آموزش تغییرات معنادار بوده(05/0>P) اما در یک ماه بعد از آموزش کاهش معناداری از لحاظ آماری وجود نداشته است. میانگین کلسیم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 76/8، 25/9 و 58/9 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>p). میانگین فسفر قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 15/5، 45/4و 60/4 میلی گرم بر دسی لیتر بود که این تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>P).  نتیجه نهایی:آموزش به شیوه گروه کوچک باعث کاهش اختلالات پتاسیم، فسفر و کلسیم در بیماران همودیالیزی می­شود.fa_IR
dc.format.extent157
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectالکترولیت های سرمfa_IR
dc.subjectگروه کوچکfa_IR
dc.subjectهمودیالیزfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر میزان الکترولیت‌های سرم در بیماران همودیالیزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue2
dc.citation.spage5
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد