بررسی تاثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر میزان الکترولیتهای سرم در بیماران همودیالیزی
(ندگان)پدیدآور
دکتر خدایار عشوندیملیحه آدینه فتح آبادیغلامحسین فلاحی نیادکتر فرحناز دادرسنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف:یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران همودیالیزی اختلالات الکترولیتی است. بسیاری از بیماران آگاهی کاملی از محدودیت مصرف رژیم غذایی ندارند. آموزش ابزاری قدرتمند برای کمک به بیماران در تصحیح رفتارها و ارتقا توانایی، دانش و آگاهی آنها برای عملکرد صحیح میباشد. یکی از روشهای آموزش، آموزش به شیوه گروه کوچک است.
روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی دادههای مورد نظر از 42 بیمار همودیالیزی در سال 1389 جمعآوری شد. قبل از شروع آموزشها، میزان الکترولیتها ثبت شد. سپس آموزش گروهی طی 4 جلسه ارائه شد. یک هفته و یکماه پس از اتمام آموزش مجدداً الکترولیتها اندازهگیری شد.
نتایج: میانگین سدیم سرم بیماران قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 21/137، 81/135 و 95/134 میلی اکی والان بر لیتر بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشته است. میانگین پتاسیم سرم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 16/5، 96/4 و 99/4 میلی اکی والان بر لیتر بود که در یک هفته بعد از آموزش تغییرات معنادار بوده(05/0>P) اما در یک ماه بعد از آموزش کاهش معناداری از لحاظ آماری وجود نداشته است. میانگین کلسیم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 76/8، 25/9 و 58/9 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>p). میانگین فسفر قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 15/5، 45/4و 60/4 میلی گرم بر دسی لیتر بود که این تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>P).
نتیجه نهایی:آموزش به شیوه گروه کوچک باعث کاهش اختلالات پتاسیم، فسفر و کلسیم در بیماران همودیالیزی میشود.
کلید واژگان
آموزشالکترولیت های سرم
گروه کوچک
همودیالیز
پرستاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-11-011389-08-10




