نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorپورصابری, رقیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:21Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:21Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, محمد مهدی, پورصابری, رقیه. (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(1), 45-54. doi: 10.30699/ajnmc.27.1.45fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.45
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1789-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517915
dc.description.abstractمقدمه: نوجوانان تحت همودیالیز با مشکلات مربوط به سلامت روان و افت تحصیلی مواجه هستند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها انجام شده است. روش کار: در مطالعه نیمه‌تجربی حاضر ۸۰ نوجوان تحت همودیالیز در مراکز دیالیز بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) کرمانشاه به روش نمونه‌گیری در دسترس بررسی شدند. سپس نمونه‌ها به گروه‌های مداخله (۴۰ نفر) و کنترل (۴۰ نفر) تخصیص تصادفی یافتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سلامت روان بود و درباره پیشرفت تحصیلی، از معدل تحصیلی نمونه‌ها استفاده شد. داده‌ها نیز با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمون‌های کای‌دو، t مستقل و t زوج تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در گروه مداخله، میانگین نمرات اضطراب (۵/۴۴±۱۰/۳۷)، افسردگی (۷/۳۴±۱۵/۴۳) و شکایات جسمی (۶/۱۸±۸/۹۹) به‌طور معنا‌داری به‌ترتیب به ۲/۸۲±۶/۷۱، ۲/۸۷±۱۱/۲۳ و ۲/۲۴±۴/۸۲ کاهش یافت (۰.۰۵>P) و نمره فعالیت‌های اجتماعی از نمره ۵/۴۱±۱۲/۲۹ به نمره ۶/۶۷±۱۶/۲۷ افزایش پیدا کرده است (۰.۰۵<P). میانگین معدل تحصیلی قبل از مداخله (۲/۰۹±۱۵/۰۲) با پس از مداخله (۱/۱۳±۱۶/۷۲) به‌طور معناداری افزایش یافت (۰.۰۵>P). نتیجه‌گیری: براساس مطالعه حاضر، آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند سبب ارتقای ابعاد گوناگون سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز شود؛ از این‌رو پیشنهاد می‌شود برنامه آموزش مهارت‌های زندگی در سیر درمان نوجوانان تحت همودیالیز در نظر گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent350
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.45
dc.subjectمهارت‌های زندگیfa_IR
dc.subjectهمودیالیزfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage45
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد