| dc.contributor.author | محمدی, محمد مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورصابری, رقیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:21Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:21Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدی, محمد مهدی, پورصابری, رقیه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 27(1), 45-54. doi: 10.30699/ajnmc.27.1.45 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.45 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1789-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517915 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: نوجوانان تحت همودیالیز با مشکلات مربوط به سلامت روان و افت تحصیلی مواجه هستند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها انجام شده است.
روش کار: در مطالعه نیمهتجربی حاضر ۸۰ نوجوان تحت همودیالیز در مراکز دیالیز بیمارستانهای امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) کرمانشاه به روش نمونهگیری در دسترس بررسی شدند. سپس نمونهها به گروههای مداخله (۴۰ نفر) و کنترل (۴۰ نفر) تخصیص تصادفی یافتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سلامت روان بود و درباره پیشرفت تحصیلی، از معدل تحصیلی نمونهها استفاده شد. دادهها نیز با نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای کایدو، t مستقل و t زوج تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در گروه مداخله، میانگین نمرات اضطراب (۵/۴۴±۱۰/۳۷)، افسردگی (۷/۳۴±۱۵/۴۳) و شکایات جسمی (۶/۱۸±۸/۹۹) بهطور معناداری بهترتیب به ۲/۸۲±۶/۷۱، ۲/۸۷±۱۱/۲۳ و ۲/۲۴±۴/۸۲ کاهش یافت (۰.۰۵>P) و نمره فعالیتهای اجتماعی از نمره ۵/۴۱±۱۲/۲۹ به نمره ۶/۶۷±۱۶/۲۷ افزایش پیدا کرده است (۰.۰۵<P). میانگین معدل تحصیلی قبل از مداخله (۲/۰۹±۱۵/۰۲) با پس از مداخله (۱/۱۳±۱۶/۷۲) بهطور معناداری افزایش یافت (۰.۰۵>P).
نتیجهگیری: براساس مطالعه حاضر، آموزش مهارتهای زندگی میتواند سبب ارتقای ابعاد گوناگون سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز شود؛ از اینرو پیشنهاد میشود برنامه آموزش مهارتهای زندگی در سیر درمان نوجوانان تحت همودیالیز در نظر گرفته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 350 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.45 | |
| dc.subject | مهارتهای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | همودیالیز | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | سلامت روان | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 54 | |