نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسبزیان پور, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorنوری, ثریاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:19Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:19Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationسبزیان پور, زهره, نوری, ثریا. (1397). بررسی تأثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیمارستان‌های آموزشی و درمانی شهرستان همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(1), 18-24. doi: 10.30699/ajnmc.27.1.18fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.18
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1926-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517912
dc.description.abstractمقدمه: معنویت و در راستای آن هوش معنوی، در همه حوزه‌های زندگی بشری می‌تواند مؤثر باشد. حوزه‌های کاری و فعالیت‌های اجتماعی بشر نیز از این امر مستثنا نیستند. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری بیمارستان‌های آموزشی درمانی شهر همدان اجرا شده است. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-هم‌بستگی است که به بررسی ۱۷۴ پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی شهرستان همدان، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای در سال ۱۳۹۷ پرداخته است. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری (QUALPAC) است. داده‌ها به کمک آزمون‌های آلفای کرونباخ، کولموگروف-اسمیرنوف و هم‌بستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بیشتر شرکت‌کنندگان ۳۱-۴۰ سال بودند. میانگین و انحراف معیار ابعاد هوش معنوی شامل آگاهی متعالی (۶/۰۶۶±۲۵/۴۹)، ایجاد معنای شخصی (۴/۵۱۶±۱۸/۲۸) و تفکر انتقادی (۶/۱۵۲±۲۵/۲۲) توسعه موقعیت هوشیاری (۴/۷۰۷±۱۸/۰۱) است. همچنین در ابعاد کیفیت مراقبت پرستاری، بعد روانی- اجتماعی (۱۵/۷±۸۳/۱۱)، بعد ارتباط (۷/۴۱±۴۰/۰۳) و بعد جسمی (۱۴/۵±۷۵/۶۷) را شامل می‌شد. آگاهی متعالی، ایجاد معنای شخصی، تفکر وجودی و توسعه حالت هوشیاری، تأثیر معناداری بر کیفیت مراقبت پرستاری نداشت (۰/۰۵<P). بین هوش معنوی و بعد روانی-اجتماعی و ارتباطی کیفیت مراقبت پرستاری ارتباط معناداری دیده نشد (۰/۰۵<P)، اما هوش معنوی با بعد جسمی کیفیت مراقبت پرستاری ارتباط مستقیم و معناداری داشت (۰/۰۵>P).  نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش، تأثیر چهار مؤلفه هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، توسعه موقعیت هوشیاری، ایجاد معنای شخصی و آگاهی متعالی) بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری و دو بعد آن شامل بعد روانی-اجتماعی و بعد ارتباطی معنادار نیست و تنها ارتباط ضعیفی میان بعد جسمی کیفیت مراقبت پرستاری با هوش معنوی وجود دارد. درنهایت میان هوش معنوی و کیفیت مراقبت پرستاری هم‌بستگی ضعیفی مشاهده می‌شود.fa_IR
dc.format.extent387
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.1.18
dc.subjectهوشfa_IR
dc.subjectهوش معنویfa_IR
dc.subjectکیفیت مراقبتfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیمارستان‌های آموزشی و درمانی شهرستان همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری، گروه فناوری آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه فناوری آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage18
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد