نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorهوشیان, میثمfa_IR
dc.contributor.authorامیدی, افسرfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:16Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:16Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:16Z
dc.date.issued2019-02-01en_US
dc.date.issued1397-11-12fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, ناهید, هوشیان, میثم, امیدی, افسر, سلطانیان, علیرضا. (1397). تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(6), 397-406. doi: 10.30699/sjhnmf.26.6.397fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.6.397
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1791-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517907
dc.description.abstractمقدمه: نوجوانان بیش از هر گروه دیگری به آموختن اصول و شیوه تغذیه سالم نیاز دارند. در مطالعه حاضر، تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان پسر بررسی شده است. روش‌کار: این مطالعه نیمه‌تجربی، با روش طرح قبل و بعد، روی ۱۲۰ دانش‌آموز پسر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال ۱۳۹۶ انجام شد. روش نمونه‌گیری دومرحله‌ای، در مرحله اول به‌صورت تصادفی خوشه‌ای و در مرحله دوم به‌صورت تصادفی نسبتی بود. قبل از مداخله، هر دو گروه پرسش‌نامه رفتار تغذیه‌ای مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی را کامل کردند. سپس برای گروه مداخله طی سه جلسه ۴۵ دقیقه‌ای، جلسه آموزشی انجام شد. بعد از مداخله، مجددا در دو نوبت (بلافاصله و دو ماه بعد) داده‌ها جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ و آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری، تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، در آغاز مطالعه همگن بودند. بعد از مداخله، میانگین نمرات براساس سازه‌ها، به‌جز حیطه موانع درک‌شده، به‌‌طور متوسط در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود. براساس نتیجه آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری، میانگین نمره تمام سازه‌ها پس از مداخله، به‌جز شدت و تهدید درک‌شده، اختلاف معناداری داشت (۰۵ / ۰>P). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی، از آنجا ‌که در تمام سازه‌های مدل (به‌جز موانع)، میانگین نمرات رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان افزایش یافت، پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزشی و برای تغییر رفتار، از این مدل استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent1058
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.6.397
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectرفتار تغذیه ایfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مدل سازی بیماری‌های غیر واگیر، گروه آمار زیستی، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue6
dc.citation.spage397
dc.citation.epage406


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد