| dc.contributor.author | کرباسی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خطیبان, مهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علی رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:13Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کرباسی, فاطمه, خطیبان, مهناز, سلطانیان, علی رضا. (1397). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 26(6), 357-365. doi: 10.30699/sjhnmf.26.6.357 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.6.357 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1866-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517903 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: آموزش مهارتهای ارتباط حرفهای میتواند در توسعه خودکارآمدی فراگیران مؤثر باشد. در آموزش ارتباط با بیمار بر استراتژیهای فعال و دانشجو ـ محور مانند ایفای نقش، تأکید بیشتری شده است. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزشِ ارتباط با بیمار بهروشِ ایفای نقش، بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشکار: این مطالعه نیمهتجربیِ دوگروهی، با طرح قبل و بعد انجام شده است. از بین ۱۵ گروه از دانشجویانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بهصورت تصادفی، چهار گروه بهروش ایفای نقش (۳۲ نفر) و چهار گروه بهروشِ آموزش روتین (۳۲ نفر) انتخاب شدند. دانشجویان، پرسشنامه خودکارآمدی Sherer را در ابتدا و انتهای مطالعه کامل کردند. مداخله شامل برنامه آموزشی ارتباط با بیمار بود که بهروشِ ایفای نقش در دوره کارآموزیِ فراگیران اجرا شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ و با سطح معنیداری ۹۵% تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: دانشجویانِ گروه ایفای نقش و گروه کنترل از نظر ویژگیهای فردی با یکدیگر مشابه بودند. اگرچه نمرات خودکارآمدی دانشجویانِ گروه کنترل در ابتدای ورود به مطالعه از گروه ایفای نقش بیشتر (۰/۰۵>P) بود، پس از تعدیل نمرات بدو ورود، آزمون واریانس مشترک، پیشرفت قابل ملاحظهای در نمره خودکارآمدی دانشجویانِ گروه ایفای نقش نشان داد (۰/۰۰۱>P).
نتیجه گیری: بهکارگیری روش آموزشی ایفای نقش در مقایسه با روش آموزش سنتی، میتواند به ارتقای خودکارآمدی دانشجویان پرستاری کارشناسی منجر شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 788 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.6.357 | |
| dc.subject | آموزش بهروشِ ایفای نقش | fa_IR |
| dc.subject | ارتباط با بیمار | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی ـ جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علـوم پزشکی همدان، همدان، ایـران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 357 | |
| dc.citation.epage | 365 | |