تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری
(ندگان)پدیدآور
کرباسی, فاطمهخطیبان, مهنازسلطانیان, علی رضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: آموزش مهارتهای ارتباط حرفهای میتواند در توسعه خودکارآمدی فراگیران مؤثر باشد. در آموزش ارتباط با بیمار بر استراتژیهای فعال و دانشجو ـ محور مانند ایفای نقش، تأکید بیشتری شده است. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزشِ ارتباط با بیمار بهروشِ ایفای نقش، بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشکار: این مطالعه نیمهتجربیِ دوگروهی، با طرح قبل و بعد انجام شده است. از بین ۱۵ گروه از دانشجویانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بهصورت تصادفی، چهار گروه بهروش ایفای نقش (۳۲ نفر) و چهار گروه بهروشِ آموزش روتین (۳۲ نفر) انتخاب شدند. دانشجویان، پرسشنامه خودکارآمدی Sherer را در ابتدا و انتهای مطالعه کامل کردند. مداخله شامل برنامه آموزشی ارتباط با بیمار بود که بهروشِ ایفای نقش در دوره کارآموزیِ فراگیران اجرا شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ و با سطح معنیداری ۹۵% تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: دانشجویانِ گروه ایفای نقش و گروه کنترل از نظر ویژگیهای فردی با یکدیگر مشابه بودند. اگرچه نمرات خودکارآمدی دانشجویانِ گروه کنترل در ابتدای ورود به مطالعه از گروه ایفای نقش بیشتر (۰/۰۵>P) بود، پس از تعدیل نمرات بدو ورود، آزمون واریانس مشترک، پیشرفت قابل ملاحظهای در نمره خودکارآمدی دانشجویانِ گروه ایفای نقش نشان داد (۰/۰۰۱>P).
نتیجه گیری: بهکارگیری روش آموزشی ایفای نقش در مقایسه با روش آموزش سنتی، میتواند به ارتقای خودکارآمدی دانشجویان پرستاری کارشناسی منجر شود.
کلید واژگان
آموزش بهروشِ ایفای نقشارتباط با بیمار
خودکارآمدی
دانشجویان پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2019-02-011397-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری داخلی ـ جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علـوم پزشکی همدان، همدان، ایـرانمرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران




