• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    کرباسی, فاطمهخطیبان, مهنازسلطانیان, علی رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    788.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: آموزش مهارت‌های ارتباط حرفه‌ای می‌تواند در توسعه خودکارآمدی فراگیران مؤثر باشد. در آموزش ارتباط با بیمار بر استراتژی‌های فعال و دانشجو ـ محور مانند ایفای نقش، تأکید بیشتری شده است. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزشِ ارتباط با بیمار به‌روشِ ایفای نقش، بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش‌کار: این مطالعه نیمه‌تجربیِ دوگروهی، با طرح قبل و بعد انجام شده است. از بین ۱۵ گروه از دانشجویانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به‌صورت تصادفی، چهار گروه به‌روش ایفای نقش (۳۲ نفر) و چهار گروه به‌روشِ آموزش روتین (۳۲ نفر) انتخاب شدند. دانشجویان، پرسش‌نامه خودکارآمدی Sherer را در ابتدا و انتهای مطالعه کامل کردند. مداخله شامل برنامه آموزشی ارتباط با بیمار بود که به‌روشِ ایفای نقش در دوره کارآموزیِ فراگیران اجرا شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و با سطح معنی‌داری ۹۵% تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: دانشجویانِ گروه ایفای نقش و گروه کنترل از نظر ویژگی‌های فردی با یکدیگر مشابه بودند. اگرچه نمرات خودکارآمدی دانشجویانِ گروه کنترل در ابتدای ورود به مطالعه از گروه ایفای نقش بیشتر (۰/۰۵>P) بود، پس از تعدیل نمرات بدو ورود، آزمون واریانس مشترک، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در نمره خودکارآمدی دانشجویانِ گروه ایفای نقش نشان داد (۰/۰۰۱>P). نتیجه گیری: به‌کارگیری روش آموزشی ایفای نقش در مقایسه با روش آموزش سنتی، می‌تواند به ارتقای خودکارآمدی دانشجویان پرستاری کارشناسی منجر شود.
    کلید واژگان
    آموزش به‌روشِ ایفای نقش
    ارتباط با بیمار
    خودکارآمدی
    دانشجویان پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2019-02-01
    1397-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری داخلی ـ جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علـوم پزشکی همدان، همدان، ایـران
    مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
    گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.6.357
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1866-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517903

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب