بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان کبودرآهنگ
(ندگان)پدیدآور
نوری, لیلادهقانی, یوسفنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: یکی از عوامل مهم هنگام جذب کارکنان و ارتقای شغلی افراد در سازمان، هوش آنها است. رعایت اخلاق حرفهای کارکنـان، بهبـود جایگـاه سازمان را در حوزه کسب و کار به دنبال دارد. شناخت ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی افراد و رعایت اصول و موازین اخلاقـی در محـیط کـار، در بهرهوری و اثربخشی سازمان مؤثر است؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران است.
روشکار: این پژوهش از نوع نیمهتجربی است و جامعه پژوهش کلیه پرستاران شاغل بیمارستان امام رضا(ع) کبودرآهنگ بودهاند. حجم نمونه شامل ۳۰ نفر از پرستاران بیمارستان است که بهطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتهاند. ابتدا با آزمون اخلاق کاری، مرحله پیشآزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخلهای آموزش هوش هیجانی به مدت ۱۰ جلسه (هفتهای یک بار به مدت ۲ ساعت) برگزار شد. در انتها برای هر دو گروه آزمایش و کنترل مرحله پسآزمون به اجرا درآمد و نتایج با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد.
یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل عملکرد بهتری در پسآزمونِ اخلاق کاری داشتهاند ( ۰/۰۵ ≤ P) و اختلاف نمرات پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمون و کنترل از نظر آماری معنیدار بوده است( ۰/۰۵ ≤ P).
نتیجه گیری: میتوان ادعا کرد سازمانها با اهمیت دادن به تقویت هوش هیجانی کارکنان خود، میتوانند شاهد افزایش اخلاق کاری آنها باشند.
کلید واژگان
اخلاق کاریآموزش هوش هیجانی
پرستاران
پرستاری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2019-02-011397-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
مددکار اجتماعی، بیمارستان امام خمینی شهرستان بروجرد، بروجرد، ایراندانشگاه خلیج فارس بوشهر




