نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهمتی مسلک پاک, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorملازاده, فرزینfa_IR
dc.contributor.authorخلخالی, حمید رضاfa_IR
dc.contributor.authorآبخیز, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:39Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:39Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:39Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationهمتی مسلک پاک, معصومه, ملازاده, فرزین, خلخالی, حمید رضا, آبخیز, سعید. (1399). بررسی تأثیر آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی بر عزت‌نفس بیماران با پیوند کلیه: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 28(3), 154-162. doi: 10.30699/ajnmc.28.3.154fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.3.154
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2144-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517845
dc.description.abstractمقدمه: پیوند کلیه باعث بازگشت به زندگی سالم و رهایی از محدودیت همودیالیز می‌شود. مزایای پیوند کلیه ثابت شده است ولی نیاز به نظارت مداوم و خود‌مراقبتی در طول حیات فرد و نیز آموزش و حمایت دارد. یکی از روش‌های نوین برای آموزش، روش بازگشتی است که به‌منظور دریافت و فهم اطلاعات استفاده می‌شود. بنابراین، پژوهشی با هدف تعیین تأثیر آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی بر عزت‌نفس بیماران با پیوند کلیه طراحی و اجرا شد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده، ۷۹ نفر از بیماران پیوند کلیه به روش دردسترس از درمانگاه بیمارستان امام‌خمینی (ره) ارومیه در سال ۱۳۹۵ انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. سپس در گروه مداخله، محتوای آموزشی در رابطه با خودمراقبتی با روش آموزش بازگشتی در طی ۵ جلسۀ ۶۰ دقیقه‌ای ارائه شد. اطلاعات با پرسش‌نامۀ اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامۀ عزت‌نفس روزنبرگ جمع‌آوری و تحلیل شد. یافته‌ها: پیش از آموزش، میانگین نمرۀ عزت‌نفس در دو گروه کنترل و مداخله ازنظر آماری تفاوت معنی‏داری نداشت (۰/۵۵۹=P) بعد از اجرای برنامۀ آموزشی، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌داری ازلحاظ میانگین نمرۀ عزت‌نفس داشت (۰/۰۰۱=P). نتیجه‌گیری: در این پژوهش، اجرای آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی در ارتقای عزت‌نفس بیماران پیوند کلیه مؤثر بود. توصیه می‌شود از این روش در آموزش بیماران با پیوند کلیه از روش آموزش بازگشتی استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent483
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.3.154
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectآموزش بازگشتیfa_IR
dc.subjectپیوند کلیهfa_IR
dc.subjectعزت‌نفسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی بر عزت‌نفس بیماران با پیوند کلیه: یک کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس‌ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه نفرولوژی بزرگسالان، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه نفرولوژی بزرگسالان، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue3
dc.citation.spage154
dc.citation.epage162


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد