نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسنیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorکرمی, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorمولوی وردنجانی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:38Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:38Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationحسنیان, مرضیه, کرمی, نسترن, مولوی وردنجانی, مهدی, تاپاک, لیلی. (1398). تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر دانش و عملکرد رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 28(1), 46-56. doi: 10.30699/ajnmc.28.1.46fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.1.46
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2070-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517842
dc.description.abstractمقدمه: ارتقا سطح دانش در خصوص محافظت در برابر اشعه ایکس می تواند نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از پرتو گیری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه بصورت  کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده  روی ۹۰ نفر از پرستاران انجام شد. مداخله آموزشی از طریق شبکه اجتماعی مجازی شد. پرسشنامه قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل و داده ها با آمار تی زوجی و مستقل و با توسط نرم افزار  SPSS.V.۲۴ آنالیز گردید. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره دانش حفاظتی در برابر اشعه ایکس در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۳/۲۶±۳۰/۲، ۶۴/۳±۸۴/۱۵(از مجموع ۳۴نمره) و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ±۴/۲۷۱۴/۴۸، ۴۵/۴±۰۸/۱۴  بود. میانگین و انحراف معیار نمره عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به ترتیب ۰۳/۱± ۸/۲ ،  ۹۶/۰±۶۲/۵ و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۰۷/۱± ۸۲/۳ ، ۰۳/۱± ۹۳/۳ گزارش شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل نشان داد میانگین نمره عملکرد و دانش حفاظتی پرستاران در مورد کاربرد اصول حفاظت برابر اشعه ایکس قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به طوری معنی­داری باهم تفاوت داشتند (۰۰۰/۰P=). نتیجه ­گیری: آموزش مبتنی بر فضای مجازی موجب افزایش سطح دانش حفاظتی و  بهبود عملکرد پرستاران در ارتباط با حفاظت در برابر اشعه ایکس گردید.fa_IR
dc.format.extent465
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.1.46
dc.subjectآموزش مجازیfa_IR
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectاشعه ایکسfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مجازی پرستاران بر دانش و عملکرد رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار ،گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue1
dc.citation.spage46
dc.citation.epage56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد