تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر دانش و عملکرد رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس
(ندگان)پدیدآور
حسنیان, مرضیهکرمی, نسترنمولوی وردنجانی, مهدیتاپاک, لیلینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ارتقا سطح دانش در خصوص محافظت در برابر اشعه ایکس می تواند نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از پرتو گیری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده روی ۹۰ نفر از پرستاران انجام شد. مداخله آموزشی از طریق شبکه اجتماعی مجازی شد. پرسشنامه قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل و داده ها با آمار تی زوجی و مستقل و با توسط نرم افزار SPSS.V.۲۴ آنالیز گردید.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره دانش حفاظتی در برابر اشعه ایکس در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۳/۲۶±۳۰/۲، ۶۴/۳±۸۴/۱۵(از مجموع ۳۴نمره) و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ±۴/۲۷۱۴/۴۸، ۴۵/۴±۰۸/۱۴ بود. میانگین و انحراف معیار نمره عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به ترتیب ۰۳/۱± ۸/۲ ، ۹۶/۰±۶۲/۵ و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۰۷/۱± ۸۲/۳ ، ۰۳/۱± ۹۳/۳ گزارش شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل نشان داد میانگین نمره عملکرد و دانش حفاظتی پرستاران در مورد کاربرد اصول حفاظت برابر اشعه ایکس قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به طوری معنیداری باهم تفاوت داشتند (۰۰۰/۰P=).
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر فضای مجازی موجب افزایش سطح دانش حفاظتی و بهبود عملکرد پرستاران در ارتباط با حفاظت در برابر اشعه ایکس گردید.
کلید واژگان
آموزش مجازیدانش
عملکرد
اشعه ایکس
پرستار
پرستاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
استادیار، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
مربی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
استادیار ،گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران




