نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقی, امیرfa_IR
dc.contributor.authorکوکبی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorعشوندی, خدایارfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:12Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:12Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationصادقی, امیر, کوکبی, سمیه, عشوندی, خدایار, تاپاک, لیلی. (1397). تأثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(5), 306-314. doi: 10.30699/ajnmc.27.5.306fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.306
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2005-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517794
dc.description.abstractمقدمه: آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن تنفسی و یکی از معضلات اصلی سیستم‌های بهداشتی درمانی در بسیاری از جوامع دنیا و از جمله کشور ایران محسوب می‌شود. از موارد مهم در افزایش آگاهی و تغییر نگرش افراد، آموزش خودمراقبتی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه نیمه‌تجربی، ۱۰۴ بیمار مبتلا به آسم به روش نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون (۵۲n=) و کنترل (۵۲n=) تقسیم شدند. پیش از مداخله، پرسش‌نامه‌های آگاهی و نگرش را هر دو گروه تکمیل کردند. به گروه آزمون آموزش خودمراقبتی در چهار جلسه ۶۰ دقیقه‌ای داده شد؛ در حالی که به گروه کنترل، هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. ۸ هفته پس از پایان مداخلات، پرسش‌نامه‌ها توسط دو گروه تکمیل شدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و نیز با آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی در سطح اطمینان ۹۵ درصد تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف‌معیارِ نمره آگاهی و نگرش پیش از شروع آموزش خودمراقبتی در گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری نداشت (۰/۰۵> P). پس از آموزش، میانگین و انحراف‌معیار نمره آگاهی و نگرش بین گروه آزمون با کنترل از نظر آماری تفاوت معنی‌داری داشت (۰/۰۰۱>P). نتایج نشان داد که آگاهی و نگرش در گروه آزمون پس از مداخله به شکل معناداری بهبود یافته بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش در بیماران آسمی مؤثر است. بنابراین با توجه به شیوع بالای این بیماری و بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، به‌کارگیری آموزش خودمراقبتی جهت بهبود آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent420
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.306
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectآسمfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان و بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue5
dc.citation.spage306
dc.citation.epage314


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد