نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorمسعودی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorربیعی, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorشهبازی, کوروشfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:11Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:11Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationعباسی, سمیرا, مسعودی, رضا, ربیعی, لیلی, شهبازی, کوروش. (1397). تأثیر برنامه جرأت‌ورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(5), 293-305. doi: 10.30699/ajnmc.27.5.293fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.293
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2084-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517793
dc.description.abstractمقدمه: شایستگی بالینی پرستاران، عاملی مؤثر در تضمین کیفیت خدمات مراقبتی در دنیای پررقابت امروزی محسوب می‌شود؛ با توجه به نقش ارتباطی حیاتی پرستاران و ضعف قاطعیت موجود، جرأت‌ورزی به‌عنوان یک سبک ارتباطی می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای عملکرد و  بهبود کیفیت مراقبت‌ها در شرایط پرتنش مراقبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه جرأت‌ورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه انجام شد. روش‌ کار: در یک کارآزمایی بالینی، ۷۰ نفر از پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های شهرکرد در سال ۱۳۹۷ در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأت‌ورزی طی شش جلسه ۱/۵ ساعته قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزش دریافت نکرد. در هر دو گروه، داده‌ها قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد شایستگی بالینی پرستاران CIRN به همراه اطلاعات دموگرافیک جمع‌آوری و با نسخۀ ۱۷ نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی‌مستقل، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و کای‌اسکوئر تحلیل شدند. یافته‌ها: آزمون تی‌مستقل و کای‌اسکوئر، اختلاف معنی‌داری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای زمینه‌ای نشان نداد (۰/۰۵<P). تفاوت میانگین نمرات شایستگی بالینی بین دو گروه، پیش از مداخله تفاوت معنی‌داری را نشان نمی‌دهد، اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه پس از مداخله، بر اساس آزمون تی‌مستقل معنی‌دار بود (۰/۰۵>P). آزمون  آنالیزواریانس با تکرار مشاهدات، تفاوت معنی‌داری را در روند تغییرات میانگین نمرات در سه مرحله سنجش (پیش، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله) نشان داد (۰/۰۰۱>P). نتیجه‌گیری: آموزش جرأت‌ورزی باعث افزایش شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه می‌شود؛ از این رو بهتر است در دورهای آموزشی پرستاران به کار گرفته ‌شود.fa_IR
dc.format.extent553
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.293
dc.subjectجرأت‌ورزیfa_IR
dc.subjectشایستگی بالینیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectبخش مراقبت ویژهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه جرأت‌ورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد، دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه‌نگر، گروه پرستاری بزرگسالان و سالمندان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue5
dc.citation.spage293
dc.citation.epage305


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد