| dc.contributor.author | عباسی, سمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مسعودی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ربیعی, لیلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهبازی, کوروش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:37:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:37:11Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:37:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:37:11Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عباسی, سمیرا, مسعودی, رضا, ربیعی, لیلی, شهبازی, کوروش. (1397). تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 27(5), 293-305. doi: 10.30699/ajnmc.27.5.293 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.293 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2084-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517793 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: شایستگی بالینی پرستاران، عاملی مؤثر در تضمین کیفیت خدمات مراقبتی در دنیای پررقابت امروزی محسوب میشود؛ با توجه به نقش ارتباطی حیاتی پرستاران و ضعف قاطعیت موجود، جرأتورزی بهعنوان یک سبک ارتباطی میتواند نقش مؤثری در ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت مراقبتها در شرایط پرتنش مراقبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.
روش کار: در یک کارآزمایی بالینی، ۷۰ نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای شهرکرد در سال ۱۳۹۷ در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأتورزی طی شش جلسه ۱/۵ ساعته قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزش دریافت نکرد. در هر دو گروه، دادهها قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شایستگی بالینی پرستاران CIRN به همراه اطلاعات دموگرافیک جمعآوری و با نسخۀ ۱۷ نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تیمستقل، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و کایاسکوئر تحلیل شدند.
یافتهها: آزمون تیمستقل و کایاسکوئر، اختلاف معنیداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای زمینهای نشان نداد (۰/۰۵<P). تفاوت میانگین نمرات شایستگی بالینی بین دو گروه، پیش از مداخله تفاوت معنیداری را نشان نمیدهد، اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه پس از مداخله، بر اساس آزمون تیمستقل معنیدار بود (۰/۰۵>P). آزمون آنالیزواریانس با تکرار مشاهدات، تفاوت معنیداری را در روند تغییرات میانگین نمرات در سه مرحله سنجش (پیش، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله) نشان داد (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: آموزش جرأتورزی باعث افزایش شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه میشود؛ از این رو بهتر است در دورهای آموزشی پرستاران به کار گرفته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 553 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.293 | |
| dc.subject | جرأتورزی | fa_IR |
| dc.subject | شایستگی بالینی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاران | fa_IR |
| dc.subject | بخش مراقبت ویژه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعهنگر، گروه پرستاری بزرگسالان و سالمندان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 293 | |
| dc.citation.epage | 305 | |