تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, سمیرامسعودی, رضاربیعی, لیلیشهبازی, کوروشنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: شایستگی بالینی پرستاران، عاملی مؤثر در تضمین کیفیت خدمات مراقبتی در دنیای پررقابت امروزی محسوب میشود؛ با توجه به نقش ارتباطی حیاتی پرستاران و ضعف قاطعیت موجود، جرأتورزی بهعنوان یک سبک ارتباطی میتواند نقش مؤثری در ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت مراقبتها در شرایط پرتنش مراقبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.
روش کار: در یک کارآزمایی بالینی، ۷۰ نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای شهرکرد در سال ۱۳۹۷ در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأتورزی طی شش جلسه ۱/۵ ساعته قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزش دریافت نکرد. در هر دو گروه، دادهها قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شایستگی بالینی پرستاران CIRN به همراه اطلاعات دموگرافیک جمعآوری و با نسخۀ ۱۷ نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تیمستقل، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و کایاسکوئر تحلیل شدند.
یافتهها: آزمون تیمستقل و کایاسکوئر، اختلاف معنیداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای زمینهای نشان نداد (۰/۰۵P). آزمون آنالیزواریانس با تکرار مشاهدات، تفاوت معنیداری را در روند تغییرات میانگین نمرات در سه مرحله سنجش (پیش، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله) نشان داد (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: آموزش جرأتورزی باعث افزایش شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه میشود؛ از این رو بهتر است در دورهای آموزشی پرستاران به کار گرفته شود.
کلید واژگان
جرأتورزیشایستگی بالینی
پرستاران
بخش مراقبت ویژه
پرستاری
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2019-03-011397-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایراندانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعهنگر، گروه پرستاری بزرگسالان و سالمندان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایران




