نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی مشهدیfa_IR
dc.contributor.authorعاطفه سلطانی فرfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه محرریfa_IR
dc.contributor.authorفهیمه نوفرستیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:12:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:12:45Z
dc.date.available1399-08-22T03:12:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:12:45Z
dc.date.issued2011-10-01en_US
dc.date.issued1390-07-09fa_IR
dc.identifier.citation(2011). Pajoohande, 16(4), 162-168.en_US
dc.identifier.issn1735-1022
dc.identifier.issn2008-7780
dc.identifier.urihttp://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1182-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/515315
dc.description.abstractسابقه و هدف: اختلال نارسایی توجه‌/فزون‌کنشی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) یک اختلال عصبی ‌رفتاری شایع در کودکان بوده که کنش‌وری-روانی اجتماعی کودک را در زمینه‌های مختلف تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلالهای روان‌پزشکی زیادی به صورت همبود با این اختلال، وجود دارند که سبب افزایش شدت مشکلات بعدی در این کودکان می‌شود. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر وجود اختلالهای همبود بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHD بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر در گام اول، یک پژوهش توصیفی و در مرحله دوم، یک کار‌آزمایی بالینی بود. تعداد 50 نفر از کودکان سنین 12- 6 سال، مبتلا به ADHD که به کلینیک روان‌پزشکی کودک و نوجوان دکتر شیخ مشهد مراجعه کردند، از طریق نمونه‌گیری به روش پذیرش متوالی انتخاب شدند. تشخیص اختلال ADHDو اختلالهای روان‌پزشکی همبود، بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-IV-TR و نیز استفاده از آزمون تشخیصی K-SADS با استفاده از مصاحبه بالینی، توسط فوق تخصص روان‌پزشک کودک و نوجوان انجام شد. پس از اخذ رضایت از مادران، با توجه به وزن و سن کودک، دوز مناسبی از داروی متیل فنیدیت برای آنان شروع شد و به مدت 4 هفته ادامه یافت. قبل از شروع درمان، فهرست ADHD-RS توسط مادر بیمار تکمیل و سپس بعد از 4 هفته، برای بررسی اثر درمان، آزمون مجدداً توسط مادر تکمیل شد. میزان بهبودی و پاسخ‌دهی، بر مبنای قضاوت بالینی روان‌پزشک و آزمونها انجام شد. تحلیل داده‌های این پژوهش، توسط آزمونهای مک‌نمار و کای دو، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد. یافته‌ها: از 50 بیمار مبتلا به این اختلال، 60 درصد به درمان پاسخ خوب دادند. همچنین نتایج، حاکی از آن بود که 72 درصد از آزمودنیها، حداقل دارای یک اختلال همبود بودند که از این تعداد، اختلالهای اضطرابی با 58 درصد، اختلالهای ایذایی با 54 درصد، اختلالهای تیک با 12 درصد و اختلالهای دفع با 10 درصد، بیشترین میزان همبودی را با اختلال ADHD نشان دادند. کودکان ADHD بدون اختلال همبود، در مقایسه با کودکان ADHD با اختلالهای همبود، به درمان متیل فنیدیت، بسیار بهتر پاسخ دادند (05/0p<). در بررسی میزان پاسخ‌دهی به این درمان در هر یک از اختلالهای همبود با ADHD، نتایج نشان داد که در اختلال اضطرابی و اختلال ایذایی، بین دو گروه پاسخ‌ده خوب و ضعیف، تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0p<‌) و در اختلال تیک و اختلال دفع، این تفاوت معنی‌دار نبود (05/0p>) و نیز بین سن، جنسیت و نوع اختلالADHD، در دو گروه با و بدون اختلالهای همبود، با توجه به پاسخ‌دهی به درمان، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>‌). نتیجه‌گیری: وجود اختلالهای روان‌پزشکی همبود با ADHD‌، منجر به تغییر پاسخ‌دهی به درمان متیل فنیدیت شده و میزان پاسخ‌دهی به این نوع درمان دارویی را کاهش می‌دهد. همچنین پاسخ به این نوع درمان، ممکن است وابسته به نوع اختلال همبود باشد.fa_IR
dc.format.extent161
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیen_US
dc.relation.ispartofPajoohandeen_US
dc.subjectاختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی (ADHD)fa_IR
dc.subjectاختلالهای روان‌پزشکی همبودfa_IR
dc.subjectمتیل فنیدیتfa_IR
dc.subjectپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی فراوانی اختلالهای همبود و تأثیر آن بر پاسخ به درمان متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به ADHDfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان آموزشی روان‌پزشکی ابن‌سینا، گروه روان‌پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی وعلوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان آموزشی روان‌پزشکی ابن‌سینا، گروه روان‌پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentیمارستان آموزشی روان‌پزشکی ابن‌سینا، گروه روان‌پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue4
dc.citation.spage162
dc.citation.epage168


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد