نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorازوجی, علاءالدینfa_IR
dc.contributor.authorعصاری, عباسfa_IR
dc.contributor.authorواعظ مهدوی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorجهانگرد, اسفندیارfa_IR
dc.contributor.authorحدادکشاورز, غلامرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T01:53:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T01:53:57Z
dc.date.available1399-08-22T01:53:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T01:53:57Z
dc.date.issued2018-12-01en_US
dc.date.issued1397-09-10fa_IR
dc.identifier.citationازوجی, علاءالدین, عصاری, عباس, واعظ مهدوی, محمدرضا, جهانگرد, اسفندیار, حدادکشاورز, غلامرضا. (1397). آزمون تجربی تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار در بخش خدمات؛ با استفاده از رگرسیون چندکی (QR). فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 26(87), 149-182.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-2075-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506927
dc.description.abstractاهمیت رابطه سرمایه انسانی و بهره­وری نیروی کار در سطح کلان بارز است. اما این موضوع در بخش­های اقتصادی به خصوص بخش خدمات، به دلیل سهم آن در اقتصاد ایران می‌تواند مهم­تر باشد. در این راستا، در مقاله حاضر تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی(تحصیل، سلامت و تجربه) بر ارتقای بهره­وری شاغلان بخش خدمات با رویکرد خرد مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، با استفاده از میزان دریافتی با منشاء درآمد کاری شاغلان مزد و حقوق بگیر خصوصی بخش خدمات(جانشین بهره­وری نیروی کار)، الگوی بهره­وری نیروی کار بخش خدمات در اقتصاد ایران با تکنیک اقتصادسنجی رگرسیون چندکی(QR)  برآورد شده است. در برآورد این الگو از ریزداده­های طرح آمارگیری هزینه - درآمد خانوارهای شهری استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که در چندک‌های مختلف، مولفه‌های سرمایه انسانی(آموزش، سلامت و تجربه) بر بهره­وری نیروی کار در بخش مزد و حقوق بگیری شاغلان بخش خدمات تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ضمن آن که در چندک ­های(QR) مختلف نه تنها ضرایب شاخص­های سلامت نوسانی تر و ناپایدارتر بوده بلکه ضریب این شاخص­ها در چندک­ها به خصوص در چندک­های پایین­تر، بیشتر از سایر شاخص­های سرمایه انسانی شاغلان این بخش از اقتصاد بوده است. به طوری که در چندکی‌های پایین تر(Ql)، میزان واکنش بهره­وری نیروی کار به شاخص­های سلامت بیش از چندکی‌‌های بالاتر(Qh) بوده و بدیهی است که آسیب پذیری افراد شاغل در این طیف بیشتر از سایر شاغلین خواهد بود.  fa_IR
dc.format.extent1123
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectبهره‌وری نیروی کارfa_IR
dc.subjectسرمایه انسانیfa_IR
dc.subjectبخش خدماتfa_IR
dc.subjectرگرسیون چندکیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleآزمون تجربی تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار در بخش خدمات؛ با استفاده از رگرسیون چندکی (QR)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس- دانشکده اقتصاد و مدیریتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس- دانشکده اقتصاد و مدیریتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه - دانشکده اقتصادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شریف- دانشکده اقتصاد و مدیریتfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue87
dc.citation.spage149
dc.citation.epage182


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد