آزمون تجربی تأثیر مولفههای سرمایه انسانی بر بهرهوری نیروی کار در بخش خدمات؛ با استفاده از رگرسیون چندکی (QR)
(ندگان)پدیدآور
ازوجی, علاءالدینعصاری, عباسواعظ مهدوی, محمدرضاجهانگرد, اسفندیارحدادکشاورز, غلامرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت رابطه سرمایه انسانی و بهرهوری نیروی کار در سطح کلان بارز است. اما این موضوع در بخشهای اقتصادی به خصوص بخش خدمات، به دلیل سهم آن در اقتصاد ایران میتواند مهمتر باشد. در این راستا، در مقاله حاضر تأثیر مولفههای سرمایه انسانی(تحصیل، سلامت و تجربه) بر ارتقای بهرهوری شاغلان بخش خدمات با رویکرد خرد مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، با استفاده از میزان دریافتی با منشاء درآمد کاری شاغلان مزد و حقوق بگیر خصوصی بخش خدمات(جانشین بهرهوری نیروی کار)، الگوی بهرهوری نیروی کار بخش خدمات در اقتصاد ایران با تکنیک اقتصادسنجی رگرسیون چندکی(QR) برآورد شده است. در برآورد این الگو از ریزدادههای طرح آمارگیری هزینه - درآمد خانوارهای شهری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در چندکهای مختلف، مولفههای سرمایه انسانی(آموزش، سلامت و تجربه) بر بهرهوری نیروی کار در بخش مزد و حقوق بگیری شاغلان بخش خدمات تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ضمن آن که در چندک های(QR) مختلف نه تنها ضرایب شاخصهای سلامت نوسانی تر و ناپایدارتر بوده بلکه ضریب این شاخصها در چندکها به خصوص در چندکهای پایینتر، بیشتر از سایر شاخصهای سرمایه انسانی شاغلان این بخش از اقتصاد بوده است. به طوری که در چندکیهای پایین تر(Ql)، میزان واکنش بهرهوری نیروی کار به شاخصهای سلامت بیش از چندکیهای بالاتر(Qh) بوده و بدیهی است که آسیب پذیری افراد شاغل در این طیف بیشتر از سایر شاغلین خواهد بود.
کلید واژگان
بهرهوری نیروی کارسرمایه انسانی
بخش خدمات
رگرسیون چندکی
تخصصي
شماره نشریه
87تاریخ نشر
2018-12-011397-09-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده اقتصاد و مدیریتدانشگاه تربیت مدرس- دانشکده اقتصاد و مدیریت
دانشگاه شاهد
دانشگاه علامه - دانشکده اقتصاد
دانشگاه شریف- دانشکده اقتصاد و مدیریت
شاپا
1027-902410




