نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی دیزج, عبدالرحیمfa_IR
dc.contributor.authorبادپیما, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorسلیمیان, صلاحfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T01:53:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T01:53:28Z
dc.date.available1399-08-22T01:53:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T01:53:28Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی دیزج, عبدالرحیم, بادپیما, جلیل, سلیمیان, صلاح. (1398). تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 27(92), 177-196.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-2304-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506881
dc.description.abstractیکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای کاهش تخلفات رانندگی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. در ایران برای تأخیر در پرداخت جریمه تخلف، جریمه دوبرابری مصوب شده است؛ اما باز ممکن است که تعداد قابل‌توجهی از رانندگان متخلف جرایم خود به اضافه جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا و راننده در جریمه یادشده و بخشش آن از طریق نظریه بازی­ها مورد بررسی قرار گرفت و تعادل نش استنتاج معکوس بازی پویای با اطلاعات کامل میان دو بازیکن یادشده استخراج شد. نتایج تعادل نش بازی طراحی‌شده حاکی از آن است که در صورت تکرار بخشش جریمه، راننده نامنظم (راننده‌ای که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت نمی‌کند) سعی در عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر خواهد داشت، این بدین معنی است که جریمه یادشده کارایی لازم را ندارد. همچنین این سیستم جریمه یادشده سبب می‌شود رانندگان منظم (رانندگانی که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت می‌کنند) نیز جریمه تخلف رانندگی را در مهلت مقرر پرداخت نکنند. به عبارت دیگر، سیستم جریمه و بخشش طراحی‌شده، راننده منظم را به راننده نامنظم بدل خواهد کرد. در این راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا پیشنهاد می‌شود که برای نیل به اهداف خویش سعی کنند جریمه عدم‌پرداخت در مهلت مقرر، بدون بخشش اجرا شود یا به جای جریمه یادشده رانندگان نامنظم از سیستم پاداش‌دهی به رانندگان منظم استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent749
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectجریمه دیرکردfa_IR
dc.subjectپلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجاfa_IR
dc.subjectرانندهfa_IR
dc.subjectتعادل نش استنتاج معکوسfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، گروه اقتصادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگا رازیfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue92
dc.citation.spage177
dc.citation.epage196


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد