تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی
(ندگان)پدیدآور
هاشمی دیزج, عبدالرحیمبادپیما, جلیلسلیمیان, صلاحنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین ابزارهای موجود برای کاهش تخلفات رانندگی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. در ایران برای تأخیر در پرداخت جریمه تخلف، جریمه دوبرابری مصوب شده است؛ اما باز ممکن است که تعداد قابلتوجهی از رانندگان متخلف جرایم خود به اضافه جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا و راننده در جریمه یادشده و بخشش آن از طریق نظریه بازیها مورد بررسی قرار گرفت و تعادل نش استنتاج معکوس بازی پویای با اطلاعات کامل میان دو بازیکن یادشده استخراج شد. نتایج تعادل نش بازی طراحیشده حاکی از آن است که در صورت تکرار بخشش جریمه، راننده نامنظم (رانندهای که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت نمیکند) سعی در عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر خواهد داشت، این بدین معنی است که جریمه یادشده کارایی لازم را ندارد. همچنین این سیستم جریمه یادشده سبب میشود رانندگان منظم (رانندگانی که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت میکنند) نیز جریمه تخلف رانندگی را در مهلت مقرر پرداخت نکنند. به عبارت دیگر، سیستم جریمه و بخشش طراحیشده، راننده منظم را به راننده نامنظم بدل خواهد کرد. در این راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا پیشنهاد میشود که برای نیل به اهداف خویش سعی کنند جریمه عدمپرداخت در مهلت مقرر، بدون بخشش اجرا شود یا به جای جریمه یادشده رانندگان نامنظم از سیستم پاداشدهی به رانندگان منظم استفاده شود.
کلید واژگان
جریمه دیرکردپلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا
راننده
تعادل نش استنتاج معکوس
تخصصي
شماره نشریه
92تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلی، گروه اقتصاددانشگاه کردستان
دانشگا رازی
شاپا
1027-902410




