نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.author‌گیلک حکیم ‌آبادی, محمدتقیfa_IR
dc.contributor.authorسعادتی, کمالfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T01:49:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T01:49:38Z
dc.date.available1399-08-22T01:49:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T01:49:38Z
dc.date.issued2013-07-01en_US
dc.date.issued1392-04-10fa_IR
dc.identifier.citation‌گیلک حکیم ‌آبادی, محمدتقی, سعادتی, کمال. (1392). توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 21(66), 5-22.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-723-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506531
dc.description.abstractرفع فقر و کاهش نابرابری از وظایف اصلی دولت به‌شمار می‌آید. دولت می‌تواند با ارائه خدمات عمومی از قبیل خدمات آموزشی وضع اقتصادی افراد را تغییر دهد و نقش مهمی در کاهش فقر و نابرابری ایفا نماید. آیا توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران به‌نفع افراد فقیر و دهک‌های پایین جامعه صورت گرفته است؟ این مقاله به بررسی توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران در سال 1386 می‌پردازد. روش تحلیل بکار رفته در این مقاله، رویکرد تحلیل وقوع منفعت است که شاید در ایران نخستین بار در این مقاله از آن استفاده شده است. برای بررسی سؤال تحقیق منحنی تمرکز منفعت، منحنی لورنز درآمد، ضریب سوئیتس و ضریب جینی بکار گرفته شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که در مقطع ابتدایی توزیع مخارج آموزش فزاینده است، یعنی گروه درآمدی فقیرتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی ثروتمندتر دریافت نموده است. در مقطع راهنمایی، متوسطه و آموزش عالی این توزیع کاهنده است یعنی گروه درآمدی ثروتمندتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی فقیرتر دریافت نموده است. در مجموع، توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران کاهنده است، بنابراین پیشنهاد می‌شود موانع دسترسی افراد فقیر به خدمات آموزشی دولت شناسایی شده و مرتفع گردد تا راه‌های دسترسی این افراد به خدمات آموزشی هموار شود.fa_IR
dc.format.extent705
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectتحلیل وقوع منفعتfa_IR
dc.subjectفقرfa_IR
dc.subjectنابرابریfa_IR
dc.subjectمخارج عمومی آموزشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتوزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue66
dc.citation.spage5
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد