توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت
(ندگان)پدیدآور
گیلک حکیم آبادی, محمدتقیسعادتی, کمالنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفع فقر و کاهش نابرابری از وظایف اصلی دولت بهشمار میآید. دولت میتواند با ارائه خدمات عمومی
از قبیل خدمات آموزشی وضع اقتصادی افراد را تغییر دهد و نقش مهمی در کاهش فقر و نابرابری ایفا نماید. آیا توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران بهنفع افراد فقیر و دهکهای پایین جامعه صورت گرفته است؟ این مقاله به بررسی توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران در سال 1386 میپردازد. روش تحلیل بکار رفته در این مقاله، رویکرد تحلیل وقوع منفعت است که شاید در ایران نخستین بار در این مقاله از آن استفاده شده است. برای بررسی سؤال تحقیق منحنی تمرکز منفعت، منحنی لورنز درآمد، ضریب سوئیتس و ضریب جینی بکار گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان میدهند که در مقطع ابتدایی توزیع مخارج آموزش فزاینده است، یعنی گروه درآمدی فقیرتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی ثروتمندتر دریافت نموده است. در مقطع راهنمایی، متوسطه و آموزش عالی این توزیع کاهنده است یعنی گروه درآمدی ثروتمندتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی فقیرتر دریافت نموده است. در مجموع، توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران کاهنده است، بنابراین پیشنهاد میشود موانع دسترسی افراد فقیر به خدمات آموزشی دولت شناسایی شده و مرتفع گردد تا راههای دسترسی این افراد به خدمات آموزشی هموار شود.
کلید واژگان
تحلیل وقوع منفعتفقر
نابرابری
مخارج عمومی آموزش
تخصصي
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2013-07-011392-04-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییشاپا
1027-902410




