نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسیف ربیعی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorاثنی عشری, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorمقصودی, فهیمهfa_IR
dc.contributor.authorاثنی عشری, فرزانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:26:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:26:59Z
dc.date.available1399-08-22T00:26:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:26:59Z
dc.date.issued2016-03-01en_US
dc.date.issued1394-12-11fa_IR
dc.identifier.citationسیف ربیعی, محمدعلی, اثنی عشری, مسعود, مقصودی, فهیمه, اثنی عشری, فرزانه. (1394). بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی ، جراحی و کودکان طی سال 93-1392. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 22(4), 323-330.fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-560-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498625
dc.description.abstractمقدمه و هدف:  امروزه تماس زودرس با بیمار به عنوان جزء مهمی از برنامه آموزشی کشور های پیشرفته دنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر  برنامه تماس زودرس با بیمار بر  تغییر نگرش دانشجویان نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و به شیوه قبل و بعد ، بر روی 52 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، انجام گرفت. دانشجویان در دو مرحله قبل از شروع برنامه به عنوان مداخله آموزشی و در انتهای ترم اقدام به تکمیل پرسش نامه ها نمودند.تغییر نگرش دانشجویان نسبت به تاثیر درس بر نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی مورد سنجش قرار گرفت. نقطه نظرات اساتید درگیر دراجرای برنامه نیز توسط پرسش نامه جمع آوری شد. نتایج: تقویت نگرش و خودآگاهی در مطالعه, رضایتمندی بیشتر از دروس علوم پایه(P=0.019), درک مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت(P=0.03) , کمک به درک تفکر و طبابت بالینی و شناخت مهارت های ساده بالینی  (P=0.01)نسبت به قبل از مداخله افزایش یافتند. گذراندن دوره آموزشی تغییری در نگرش دانشجویان در زمینه تاثیر درس بر تقویت مهارتهای ارتباطی و نمرات همان ترم دانشجویان ایجاد نکرده است.41% از اساتید معتقد به ضرورت وجود این درس بودند در حالی که 29.5% عقیده داشتند که  این درس در مقطع علوم پایه ضرورت ندارد و 29.5% نیز دراین خصوص اظهارنظر نکردند. نتیجه نهایی: با وجود افزایش میانگین امتیاز برخی یافته ها ، به نظر میرسد که درس تماس زودرس تاثیری بر پیامدهای اندازه گیری شده نداشته است که لزوم تغییر در نحوه آموزش عملی دانشجویان را مطرح میسازد .fa_IR
dc.format.extent204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.subjectتماس زودرس با بیمارfa_IR
dc.subjectدانشجویان پزشکیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی ، جراحی و کودکان طی سال 93-1392fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue4
dc.citation.spage323
dc.citation.epage330


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد