• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی ، جراحی و کودکان طی سال 93-1392

    (ندگان)پدیدآور
    سیف ربیعی, محمدعلیاثنی عشری, مسعودمقصودی, فهیمهاثنی عشری, فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    204.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف:  امروزه تماس زودرس با بیمار به عنوان جزء مهمی از برنامه آموزشی کشور های پیشرفته دنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر  برنامه تماس زودرس با بیمار بر  تغییر نگرش دانشجویان نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و به شیوه قبل و بعد ، بر روی 52 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، انجام گرفت. دانشجویان در دو مرحله قبل از شروع برنامه به عنوان مداخله آموزشی و در انتهای ترم اقدام به تکمیل پرسش نامه ها نمودند.تغییر نگرش دانشجویان نسبت به تاثیر درس بر نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی مورد سنجش قرار گرفت. نقطه نظرات اساتید درگیر دراجرای برنامه نیز توسط پرسش نامه جمع آوری شد. نتایج: تقویت نگرش و خودآگاهی در مطالعه, رضایتمندی بیشتر از دروس علوم پایه(P=0.019), درک مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت(P=0.03) , کمک به درک تفکر و طبابت بالینی و شناخت مهارت های ساده بالینی  (P=0.01)نسبت به قبل از مداخله افزایش یافتند. گذراندن دوره آموزشی تغییری در نگرش دانشجویان در زمینه تاثیر درس بر تقویت مهارتهای ارتباطی و نمرات همان ترم دانشجویان ایجاد نکرده است.41% از اساتید معتقد به ضرورت وجود این درس بودند در حالی که 29.5% عقیده داشتند که  این درس در مقطع علوم پایه ضرورت ندارد و 29.5% نیز دراین خصوص اظهارنظر نکردند. نتیجه نهایی: با وجود افزایش میانگین امتیاز برخی یافته ها ، به نظر میرسد که درس تماس زودرس تاثیری بر پیامدهای اندازه گیری شده نداشته است که لزوم تغییر در نحوه آموزش عملی دانشجویان را مطرح میسازد .
    کلید واژگان
    آموزش پزشکی
    تماس زودرس با بیمار
    دانشجویان پزشکی
    نگرش
    سایر تخصص هاي باليني

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-03-01
    1394-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان

    شاپا
    2588-722X
    2588-7238
    URI
    http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-560-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498625

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب