نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامینی, داریوشfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorشریفی درآمدی, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorهومن, حیدرعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:26:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:26:15Z
dc.date.available1399-08-22T00:26:15Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:26:15Z
dc.date.issued2013-06-01en_US
dc.date.issued1392-03-11fa_IR
dc.identifier.citationامینی, داریوش, افروز, غلامعلی, شریفی درآمدی, پرویز, هومن, حیدرعلی. (1392). شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا با استفاده از تست نقاشی خانه- درخت- آدم و تست آدم در مقایسه با کودکان عادی استان همدان. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 20(1), 49-58.fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-152-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498544
dc.description.abstractمقدمه و هدف: کودکان ناشنوا دارای کنش‌وری‌های خاص عاطفی - هیجانی هستند که شناخت ابعاد این ویژگی‌ها ومشکلات می‌تواند متخصصان پزشکی و پیراپزشکی ، والدین و مربیان را در کمک به سازگاری رفتاری آنان به هدف نزدیک سازد. مطالعه حاضر با هدف شناخت اختلالات ومشکلات هیجانی و عملکردهای عاطفی کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی در مؤلفه‌های اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و سازش نایافتگی انجام پذیرفت. روش کار: دراین مطالعه علی ـ مقایسه ای، برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا،گروه نمونه‌ای به حجم 120 نفر دختر و پسر (60 کودک ناشنوا و 60 کودک عادی به نسبت مساوی دختر و پسر) که در مدارس ابتدایی استان همدان مشغول به تحصیل بودند با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب گردید و از تست خانه - درخت - آدم و ترسیم آدم برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی آنان استفاده شد. نتایج: یافته های به دست آمده نشانگر آن است از لحاظ شاخص‌های مربوط به دو تست (فاصله سه جز از همدیگر، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و تکانشگری و سازی نایافتگی) ،نمرات کلی آزمودنی‌ها در مقیاس‌های اصلی از قبیل اضطراب (3.13 ، 3.48  a=0.05, P<0.05) پرخاشگری (3.97 ، 6.12 ؛ a=0.05,0.01, P<0.05) افسردگی (3.81، 3.75 ؛ a=0.05, P<0.05)و تکانشگری (3.01، 3.47؛ a=0.05,0.01, P<0.05 ) و سازش نایافتگی (4.95، 4.89؛   a=0.05,0.01, P<0.05 ) تفاوت معناداری از همدیگر دارند. نتیجه نهایی: کودکان ناشنوا از کودکان عادی در شاخص ها ی تفکیکی مربوط به دو تست به طور معنادار متفاوت هستند ؛همچنین نمرات کلی به دست آمده در هر یک از مقیاس‌ها به طور کلی تفاوت معناداری را با گروه کودکان عادی نشان می دهد، در گروه ناشنوایان نیز با لحاظ کردن متغیر جنسیتی (دختر و پسر) تفاوت‌های معناداری در بعضی از مقیاس‌ها از قبیل فاصله سه جز ، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و سازش نایافتگی در بین دختران و پسران ناشنوا مشاهده می‌شود.fa_IR
dc.format.extent185
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.subjectآزمونهای روانشناسیfa_IR
dc.subjectاختلالات روانیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectناشنواییfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleشناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا با استفاده از تست نقاشی خانه- درخت- آدم و تست آدم در مقایسه با کودکان عادی استان همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue1
dc.citation.spage49
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد