شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا با استفاده از تست نقاشی خانه- درخت- آدم و تست آدم در مقایسه با کودکان عادی استان همدان
(ندگان)پدیدآور
امینی, داریوشافروز, غلامعلیشریفی درآمدی, پرویزهومن, حیدرعلینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: کودکان ناشنوا دارای کنشوریهای خاص عاطفی - هیجانی هستند که شناخت ابعاد این ویژگیها ومشکلات میتواند متخصصان پزشکی و پیراپزشکی ، والدین و مربیان را در کمک به سازگاری رفتاری آنان به هدف نزدیک سازد. مطالعه حاضر با هدف شناخت اختلالات ومشکلات هیجانی و عملکردهای عاطفی کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی در مؤلفههای اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و سازش نایافتگی انجام پذیرفت. روش کار: دراین مطالعه علی ـ مقایسه ای، برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا،گروه نمونهای به حجم 120 نفر دختر و پسر (60 کودک ناشنوا و 60 کودک عادی به نسبت مساوی دختر و پسر) که در مدارس ابتدایی استان همدان مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردید و از تست خانه - درخت - آدم و ترسیم آدم برای شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی آنان استفاده شد.
نتایج: یافته های به دست آمده نشانگر آن است از لحاظ شاخصهای مربوط به دو تست (فاصله سه جز از همدیگر، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و تکانشگری و سازی نایافتگی) ،نمرات کلی آزمودنیها در مقیاسهای اصلی از قبیل اضطراب (3.13 ، 3.48 a=0.05, P
کلید واژگان
آزمونهای روانشناسیاختلالات روانی
کودکان
ناشنوایی
سایر تخصص هاي باليني
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-06-011392-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانشاپا
2588-722X2588-7238




