• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379

    (ندگان)پدیدآور
    حمیدی, یداللهطبیبی, سیدجمال الدین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    234.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف کلی این پژوهش تعیین نحوه کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر(Total Quality Management) در نظامهای بهداشت و درمان کشورهای مختلف و طراحی الگوی مناسب و اجرای آن در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان بود. مهمترین اهداف اختصاصی این پژوهش شامل ،تحلیل روشها (برنامه های)اجرایی ودستاوردهای TQM در کشورهای مختلف از جمله ایران،طراحی الگوی اولیه TQM برای سیستمهای بهداشتی، اجرای مدل پیشنهادی در 8 شبکه بهداشت و درمان استان همدان،تحلیل نتایج بکارگیری TQM ودر نهایت ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای موفق آن بود.           روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود به صورتیکه پس ازیکسال از اجرای الگوی پیشنهادی در هشت شبکه استان همدان ، نتایج کوتاه مدت ارزیابی شد.           نتایج حاصله نشان از تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، کار تیمی، فرایند گرایی و رضایت مشتری در جامعه مورد پژوهش داشت، بطوریکه 42.5% موافق تغییرات مثبت فرهنگ سازمان بودند و 45.5% به افزایش اثر بخشی تیمهای بهبود کیفیت اذعان داشتند. از لحاظ جنبه های فنی پروژه های ارتقاء کیفیت، شاخص قابلیت فرایند (Process Capability Ratio) در برخی فرآیندها افزایش قابل توجه داشت به نحوی که  PCRفرآیندهایواکسیناسیون از 0.8 به 1.08 ، صدور کارت تندرستی از 0.82 به 1.71، مراقبت اطفال از 0.5 به 1.3،تحلیل گزارشهای خانه های بهداشت از 0.24 به 1.5 و تحویل قرص LD,HD از 0.41 به 1.48 ارتقاء یافت. مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامه های TQM حمایت و تعهد مدیریت (87%)، آموزشهای مستمر (85%)، برنامه ریزی استراتژیک (73%) و مشارکت کارکنان (65%) بود.           با توجه به نتایج بدست آمده، اجرای TQM در شبکه های بهداشت درمان استان همدان نه تنها به ارتقاء کیفیت فرآیندهای کلیدی منجرگشته بلکه تحولات مثبت فرهنگی نیز بهمراه داشته است .
    کلید واژگان
    برنامه ریزی استراتژیک
    رضایت مشتری
    شبکه بهداشت و درمان
    مدیریت کیفیت فراگیر
    سایر تخصص هاي باليني

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2004-06-01
    1383-03-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان

    شاپا
    2588-722X
    2588-7238
    URI
    http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-631-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498532

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب