نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزراعتی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعراقچیان, ملیحهfa_IR
dc.contributor.authorاثنی عشری, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorصانعی, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorترکاشوند, عفتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:24:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:24:05Z
dc.date.available1399-08-22T00:24:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:24:05Z
dc.date.issued2014-06-01en_US
dc.date.issued1393-03-11fa_IR
dc.identifier.citationزراعتی, فاطمه, عراقچیان, ملیحه, اثنی عشری, فرزانه, صانعی, اکرم, ترکاشوند, عفت. (1393). مقایسه رعایت اصول نسخه‌نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 21(1), 66-71.fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-106-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498332
dc.description.abstractمقدمه و هدف: رعایت اصول نسخه نویسی احتمال تجویز درست و به تبع آن بهبودی بیمار را بدنبال دارد و از میزان هزینه های غیرضروری می کاهد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ مربوط به کادرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل متخصصین ،دستیاران و اینترن ها و مقایسه آن با نسخ کادرغیرآموزشی، متخصصین و پزشکان عمومی در خارج از دانشگاه انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به روش دو مرحله ای تصادفی شده بر روی نسخ ارائه شده به داروخانه های شهر همدان و داروخانه های بیمارستان ها صورت گرفت. در مجموع 800 نسخه از 15 داروخانه جمع آوری شد و اطلاعات آنها توسط آزمونهای t ، انالیز واریانس و پست هاک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: در نسخ بررسی شده میانگین امتیاز رعایت اصول نسخه نویسی در گروه غیر آموزشی بهتر از کادر آموزشی (10.1 در برابر 9.6) بود (P<0.05). در هر دو گروه، فوق تخصص ها بهتر از سایر گروه ها عمل کرده بودند (10.6 و 11.5) و گروه اینترن ها پایین ترین آمار را در کادر آموزشی داشتند (8.95). میانگین اقلام دارویی در کادر آموزشی 2.99 و در غیر آموزشی 3.24 عدد بدست آمد. نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده اصول نسخه نویسی در شهر همدان همانند بسیاری از شهرهای کشور در مقایسه با دیگر کشورها بخوبی رعایت نمی شود. در نسخ کادر آموزشی میانگین اقلام دارویی کمتر ولی عدم رعایت اصول نسخه نویسی بیشتر بود. توصیه می گردد مطالعاتی در زمینه بررسی علل این امر وبدنبال آن راه حل مناسب ارائه گردد.fa_IR
dc.format.extent154
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.subjectاصول نسخه نویسیfa_IR
dc.subjectخطاهای تجویز داروfa_IR
dc.subjectداروخانه هاfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleمقایسه رعایت اصول نسخه‌نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage66
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد