مقایسه رعایت اصول نسخهنویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391
(ندگان)پدیدآور
زراعتی, فاطمهعراقچیان, ملیحهاثنی عشری, فرزانهصانعی, اکرمترکاشوند, عفتنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: رعایت اصول نسخه نویسی احتمال تجویز درست و به تبع آن بهبودی بیمار را بدنبال دارد و از میزان هزینه های غیرضروری می کاهد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ مربوط به کادرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل متخصصین ،دستیاران و اینترن ها و مقایسه آن با نسخ کادرغیرآموزشی، متخصصین و پزشکان عمومی در خارج از دانشگاه انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به روش دو مرحله ای تصادفی شده بر روی نسخ ارائه شده به داروخانه های شهر همدان و داروخانه های بیمارستان ها صورت گرفت. در مجموع 800 نسخه از 15 داروخانه جمع آوری شد و اطلاعات آنها توسط آزمونهای t ، انالیز واریانس و پست هاک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: در نسخ بررسی شده میانگین امتیاز رعایت اصول نسخه نویسی در گروه غیر آموزشی بهتر از کادر آموزشی (10.1 در برابر 9.6) بود (P
کلید واژگان
اصول نسخه نویسیخطاهای تجویز دارو
داروخانه ها
سایر تخصص هاي باليني
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-06-011393-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانشاپا
2588-722X2588-7238




