| dc.contributor.author | صبا, محمدصادق | fa_IR |
| dc.contributor.author | بزم آمون, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضوی, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T00:23:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T00:23:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T00:23:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T00:23:13Z | |
| dc.date.issued | 2005-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1384-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صبا, محمدصادق, بزم آمون, حسن, رضوی, زهرا. (1384). مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 12(3), 42-47. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-722X | |
| dc.identifier.issn | 2588-7238 | |
| dc.identifier.uri | http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-535-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498238 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف : امروزه اهمیت شیردهی انحصاری با شیر مادر در رشد و بقای کودک و نقش آموزش در ارتقاء فرهنگ شیردهی بر کسی پوشیده نیست. اکثر فعالیتهای آموزشی که تا کنون در این زمینه انجام شده در جهت آموزش مادران در دوران پس از زایمان و اجرای طرح هم اتاقی مادر و کودک (Rooming in) بوده است. در بررسی حاضر سعی شده میزان اثربخشی آموزش حضوری و غیر حضوری شیردهی قبل از زایمان مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
روش کار : در این مطالعه که از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی شده می باشد 108 زن باردار در گروه سنی 20 تا 30 سال و در ماههای 8 و9 حاملگی با حداقل تحصیلات دیپلم ، اول زا و فاقد بیماری سیستمیک که به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان مراجعه کرده اند مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا افراد مورد مطالعه به دو گروه 54 نفری تقسیم شدند و یک گروه تحت آموزش حضوری( سخنرانی، نمایش فیلمهای آموزشی، اسلاید، پرسش و پاسخ) و گروه دیگر
تحت آموزش غیر حضوری( ارائه جزوه آموزشی که حاوی همان مطالب آموزش حضوری بود) قرار گرفتند و سپس هر دو گروه بمدت 6 ماه بعد از زایمان از نظر میزان شیردهی انحصاری تحت پیگیری قرار گرفتند.
نتایج : طبق نتایج حاصله از این پژوهش میزان شیردهی انحصاری در 6 ماه اول زندگی از 56.5% در گروه آموزش غیر حضوری به 82.7% در گروه آموزش حضوری افزایش نشان می داد که از نظر آماری دارای اختلاف معنی داری می باشد (P<0.05).
نتیجه نهائی : روش آموزش حضوری نسبت به آموزش غیرحضوری در زمان بارداری بر افزایش شیردهی انحصاری با شیر مادر تأثیر بیشتری دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 214 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پزشكي باليني ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Clinical Medicine | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | تغذیه انحصاری با شیر مادر | fa_IR |
| dc.subject | تغذیه با شیر مادر | fa_IR |
| dc.subject | شیردهی | fa_IR |
| dc.subject | سایر تخصص هاي باليني | fa_IR |
| dc.title | مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 42 | |
| dc.citation.epage | 47 | |