نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعینی, بابکfa_IR
dc.contributor.authorبشیریان, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorمقیم بیگی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorکفعمی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorموسعلی, امیرعباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:22:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:22:54Z
dc.date.available1399-08-22T00:22:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:22:54Z
dc.date.issued2015-03-01en_US
dc.date.issued1393-12-10fa_IR
dc.identifier.citationمعینی, بابک, بشیریان, سعید, مقیم بیگی, عباس, کفعمی, وحید, موسعلی, امیرعباس. (1393). بررسی تاثیر برنامه آموزشی کاهش سوء مصرف مواد در رانندگان اتوبوس های بین شهری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 21(4), 330-340.fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-71-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498204
dc.description.abstractمقدمه و هدف: رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که اثرات زیان آوری بر جامعه وارد می سازد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر برنامه آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد در بین رانندگان اتوبوس ها با بهره گیری از تئوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از رانندگان اتوبوس های بین شهری همدان در دو گروه تصادفی مداخله و کنترل تقسیم شدند و طراحی برنامه مداخله بعد از ارزشیابی تشخیصی بعمل آمد. برنامه آموزشی در 3 جلسه و با تأکید بر مهارتهای مقاومت در برابر سوء مصرف مواد انجام گرفت. تأثیر مداخله آموزشی بر روی رفتار پس از 2 ماه از آخرین جلسه آموزشی بدست آمد. از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج: پس از مداخله آموزشی مقدار میانگین سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده: نگرش (t=9.53, P=0.000) هنجارهای انتزاعی (t=9.59, P=0.000)، کنترل رفتاری درک شده ( t= - 4.14, P=0.000) در گروه مداخله بطور معناداری افزایش یافته بود اما این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین قصد رفتاری امتناع از سوء مصرف مواد و رفتار فعلی سوء مصرف مواد مخدر در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری داشت (P<0.05). قصد رفتاری و رفتار فعلی سوء مصرف مواد مخدر در گروه مداخله به ترتیب از 15 و 12 نفر قبل از مداخله آموزشی به 3 و صفر نفر بعد از اتمام برنامه آموزشی رسید. نتیجه نهایی: استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به همراه استراتژی های آموزش مهارت های مقاومت در برابر سوء مصرف مواد، تأثیر قابل توجهی در ایمن سازی روانی و خودداری از سوء مصرف مواد در رانندگان دارد.fa_IR
dc.format.extent249
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectرانندگانfa_IR
dc.subjectسوء مصرف موادfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر برنامه آموزشی کاهش سوء مصرف مواد در رانندگان اتوبوس های بین شهری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage330
dc.citation.epage340


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد