| dc.contributor.author | حجهفروش, الهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | فروزنده, الهام | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرحسینی, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | عابدی, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T00:22:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T00:22:00Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T00:22:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T00:22:00Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حجهفروش, الهه, فروزنده, الهام, میرحسینی, حمید, عابدی, احمد. (1397). مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 25(3), 142-150. doi: 10.21859/ajcm.25.3.142 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-722X | |
| dc.identifier.issn | 2588-7238 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.21859/ajcm.25.3.142 | |
| dc.identifier.uri | http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1772-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498103 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: اختلال نقص توجه- بیشفعالی (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder ADHD:) یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی میشود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکانADHD انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (Sham) با سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 10 هفتهای بود. جهت انجام این مطالعه 42 پسر دوره ابتدایی مبتلا به ADHD در سال 1396 به شکل هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم گردیدند. گروههای نوروفیدبک و ترکیبی هرکدام طی 30 جلسه 30 دقیقهای، هفتهای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک و مادران گروه ترکیبی به مدت نه جلسه یک ساعته هفتگی تحت آموزش والدگری بارکلی قرار گرفتند. شایان ذکر است که در گروه کنترل، نوروفیدبک بدون تنظیمات هدفمند و بهصورت دریافت پاداشهای تصادفی اجرا گردید. کلیه کودکان با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون Repeated Measures ANOVA و توسط نرمافزارSPSS 23 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: بر مبنای نتایج افزایش معنادار هوشیاری شنیداری (005/0≥P)، کانون توجه شنیداری (001/0≥P)، زمان واکنش شنیداری (012/0≥P)، ادراک شنیداری (003/0≥P) و در نتیجه بهبودی معنادار علائم ADHD در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری مشاهده شد؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی بر افزایش ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان ADHDدارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 388 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پزشكي باليني ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Clinical Medicine | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.21859/ajcm.25.3.142 | |
| dc.subject | اختلال بیشفعالی و کمبود توجه | fa_IR |
| dc.subject | توجه شنیداری | fa_IR |
| dc.subject | نوروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | والدگری بارکلی | fa_IR |
| dc.subject | سایر تخصص هاي باليني | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاداسلامی، نایین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 142 | |
| dc.citation.epage | 150 | |