نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحجه‌فروش, الههfa_IR
dc.contributor.authorفروزنده, الهامfa_IR
dc.contributor.authorمیرحسینی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorعابدی, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:22:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:22:00Z
dc.date.available1399-08-22T00:22:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:22:00Z
dc.date.issued2018-12-01en_US
dc.date.issued1397-09-10fa_IR
dc.identifier.citationحجه‌فروش, الهه, فروزنده, الهام, میرحسینی, حمید, عابدی, احمد. (1397). مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 25(3), 142-150. doi: 10.21859/ajcm.25.3.142fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/ajcm.25.3.142
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1772-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498103
dc.description.abstractسابقه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder ADHD:) یکی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکانADHD  انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (Sham) با سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 10 هفته‌ای بود. جهت انجام این مطالعه 42 پسر دوره ابتدایی مبتلا به ADHD در سال 1396 به شکل هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم گردیدند. گروه‌های نوروفیدبک و ترکیبی هرکدام طی 30 جلسه 30 دقیقه‌ای، هفته‌ای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک و مادران گروه ترکیبی به مدت نه جلسه یک ساعته هفتگی تحت آموزش والدگری بارکلی قرار گرفتند. شایان ذکر است که در گروه کنترل، نوروفیدبک بدون تنظیمات هدفمند و به‌صورت دریافت پاداش‌های تصادفی اجرا گردید. کلیه کودکان با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون Repeated Measures ANOVA و توسط نرم‌افزارSPSS 23  تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: بر مبنای نتایج افزایش معنا‌دار هوشیاری شنیداری (005/0≥P)، کانون توجه شنیداری (001/0≥P)، زمان واکنش شنیداری (012/0≥P)، ادراک شنیداری (003/0≥P) و در نتیجه بهبودی معنادار علائم ADHD در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مشاهده شد؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی بر افزایش ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان  ADHDدارند.fa_IR
dc.format.extent388
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/ajcm.25.3.142
dc.subjectاختلال بیش‌فعالی و کمبود توجهfa_IR
dc.subjectتوجه شنیداریfa_IR
dc.subjectنوروفیدبکfa_IR
dc.subjectوالدگری بارکلیfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleمقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentواحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاداسلامی، نایین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue3
dc.citation.spage142
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد