• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 25, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 25, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    حجه‌فروش, الههفروزنده, الهاممیرحسینی, حمیدعابدی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    388.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder ADHD:) یکی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکانADHD  انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (Sham) با سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 10 هفته‌ای بود. جهت انجام این مطالعه 42 پسر دوره ابتدایی مبتلا به ADHD در سال 1396 به شکل هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم گردیدند. گروه‌های نوروفیدبک و ترکیبی هرکدام طی 30 جلسه 30 دقیقه‌ای، هفته‌ای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک و مادران گروه ترکیبی به مدت نه جلسه یک ساعته هفتگی تحت آموزش والدگری بارکلی قرار گرفتند. شایان ذکر است که در گروه کنترل، نوروفیدبک بدون تنظیمات هدفمند و به‌صورت دریافت پاداش‌های تصادفی اجرا گردید. کلیه کودکان با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون Repeated Measures ANOVA و توسط نرم‌افزارSPSS 23  تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: بر مبنای نتایج افزایش معنا‌دار هوشیاری شنیداری (005/0≥P)، کانون توجه شنیداری (001/0≥P)، زمان واکنش شنیداری (012/0≥P)، ادراک شنیداری (003/0≥P) و در نتیجه بهبودی معنادار علائم ADHD در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مشاهده شد؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی بر افزایش ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان  ADHDدارند.
    کلید واژگان
    اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه
    توجه شنیداری
    نوروفیدبک
    والدگری بارکلی
    سایر تخصص هاي باليني

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-12-01
    1397-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاداسلامی، نایین، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
    دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2588-722X
    2588-7238
    URI
    https://dx.doi.org/10.21859/ajcm.25.3.142
    http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-1772-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498103

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب