نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیعقوبی, ابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorمحققی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorعرفانی, نصراللهfa_IR
dc.contributor.authorالفتی, ناهیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:04:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:04:19Z
dc.date.available1399-08-22T00:04:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:04:19Z
dc.date.issued2013-05-01en_US
dc.date.issued1392-02-11fa_IR
dc.identifier.citationیعقوبی, ابوالقاسم, محققی, حسین, عرفانی, نصرالله, الفتی, ناهید. (1392). تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام, 21(1), 70-77.fa_IR
dc.identifier.issn1563-4728
dc.identifier.issn2588-3135
dc.identifier.urihttp://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-997-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/496969
dc.description.abstractمقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است که سالیانه عملکرد تحصیلی میلیون ‌ها دانش ‌آموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، با توجه به شیوع بالای و تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان، روش‌ های متعددی برای کاهش آن ایجاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌ آموزان انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، با اجرای پرسش ‌نامه اضطراب امتحان(TAI) بر روی دانش‌ آموزان دختر پایه اول دبیــرستان، تعداد 60 نفر دانش ‌آموز دارای اضطراب امتحان شناسایی شده‌ اند و به طور تصـــادفی در گروه‌ های آزمایش و کنترل قرار گرفته ‌اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش مدیریت زمان دریافت نموده ‌اند و گروه کنترل مداخله‌ ای دریافت نکرده ‌اند، سپس داده‌ های جمع‌ آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS Vol.16 و اجرای آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیره(ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ های پژوهش: یافته‌های این پژوهش نشــان داد که آموزش مدیریت زمان بر اضطــراب امتــحان دانش‌ آموزان تأثیر معنی‌ داری داشته است. زیرا سطح معنی ‌داری مقدار F به دست آمده(294/29) با درجه آزادی 1 و 54 کمتر از 05/0 است. بنا بر این تفاوت میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه کنترل و آزمایش معنی ‌دار بوده و با 95 درصد اطمینان می‌ توان گفت آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است. با توجه به مجذور اتا مقدار این تأثیر حدود 35 درصد بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: برای کاهش اضطرب امتحان در مدارس می ‌توان از آموزش مدیریت زمان به عنوان روشی نوین استفاده کرد. ضرورت دارد پژوهشگران با انجام پژوهش ‌های بیشتر به دنبال گردآوری برنامه ‌های آموزشی مدیریت زمان متناسب با نیازهای دانش ‌آموزان باشند.fa_IR
dc.format.extent216
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایلامfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلامfa_IR
dc.relation.ispartofjournal of ilam university of medical sciencesen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectاضطراب امتحانfa_IR
dc.subjectمدیریت زمانfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دختر.fa_IR
dc.subjectروانشناسی اجتماعیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage70
dc.citation.epage77


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد