• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
    • دوره 21, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
    • دوره 21, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان

    (ندگان)پدیدآور
    یعقوبی, ابوالقاسممحققی, حسینعرفانی, نصراللهالفتی, ناهید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    216.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است که سالیانه عملکرد تحصیلی میلیون ‌ها دانش ‌آموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، با توجه به شیوع بالای و تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان، روش‌ های متعددی برای کاهش آن ایجاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌ آموزان انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، با اجرای پرسش ‌نامه اضطراب امتحان(TAI) بر روی دانش‌ آموزان دختر پایه اول دبیــرستان، تعداد 60 نفر دانش ‌آموز دارای اضطراب امتحان شناسایی شده‌ اند و به طور تصـــادفی در گروه‌ های آزمایش و کنترل قرار گرفته ‌اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش مدیریت زمان دریافت نموده ‌اند و گروه کنترل مداخله‌ ای دریافت نکرده ‌اند، سپس داده‌ های جمع‌ آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS Vol.16 و اجرای آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیره(ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ های پژوهش: یافته‌های این پژوهش نشــان داد که آموزش مدیریت زمان بر اضطــراب امتــحان دانش‌ آموزان تأثیر معنی‌ داری داشته است. زیرا سطح معنی ‌داری مقدار F به دست آمده(294/29) با درجه آزادی 1 و 54 کمتر از 05/0 است. بنا بر این تفاوت میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه کنترل و آزمایش معنی ‌دار بوده و با 95 درصد اطمینان می‌ توان گفت آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است. با توجه به مجذور اتا مقدار این تأثیر حدود 35 درصد بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: برای کاهش اضطرب امتحان در مدارس می ‌توان از آموزش مدیریت زمان به عنوان روشی نوین استفاده کرد. ضرورت دارد پژوهشگران با انجام پژوهش ‌های بیشتر به دنبال گردآوری برنامه ‌های آموزشی مدیریت زمان متناسب با نیازهای دانش ‌آموزان باشند.
    کلید واژگان
    اضطراب
    اضطراب امتحان
    مدیریت زمان
    دانش‌آموزان دختر.
    روانشناسی اجتماعی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2013-05-01
    1392-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایلام

    شاپا
    1563-4728
    2588-3135
    URI
    http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-997-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/496969

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب