نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی مهدی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی, آمنه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorفهیمی, صمدfa_IR
dc.contributor.authorمجتبایی, میناfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:23:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:23:22Z
dc.date.available1399-08-21T23:23:22Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:23:22Z
dc.date.issued2014-01-01en_US
dc.date.issued1392-10-11fa_IR
dc.identifier.citationعلی مهدی, منصور, کاظمی, آمنه سادات, فهیمی, صمد, مجتبایی, مینا. (1392). پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان بر اساس مدل زیستی شخصیت گری. فصلنامه علوم پزشکی, 23(4), 240-244.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-728-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493567
dc.description.abstractسابقه و هدف: یکی از نظریه‌های روانی-عصبی در مورد شخصیت، نظریه حساسیت به تقویت‌گری می‌باشد که این نظریه با تاکید بر سیستم‌های مغزی رفتاری به تبین برخی متغیرهای روانشناختی پرداخته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم-های فعال‌ساز (BAS ) و بازدارنده رفتار (BIA ) با سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش بررسی: از بین دانش آموزان دبیرستانی مشغول به تحصیل سال تحصیلی 1391-1390 شهرستان‌های استان تهران (شهرستان بهارستان و رباط کریم) 332 نفر (166 پسر، 166 دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و با مقیاس سیستم‌های مغزی رفتاری (کارور و وایت،1994) و مقیاس سازگاری دانش آموزان (سینها و سیگِ، 1993) مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با نرم افزار آماریSPSS-17 و روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و t مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: بین سیستم فعال ساز رفتاری (BAS) با سازگاری عاطفی، تحصیلی و سیستم بازدارنده (BIS) با سازگاری اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود داشت. نتایج مقایسه سیستم‌های مغزی رفتاری و سازگاری در دو جنس رابطه معنی‌داری را نشان نداد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می‌رسد مولفه‌های زیستی شخصیت و در نهایت سیستم فعال ساز و بازدانده می‌تواند در تبیین برخی از فاکتورهای هیجانی، اجتماعی و تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent117
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectشخصیت گریfa_IR
dc.subjectسیستم فعال ساز رفتاریfa_IR
dc.subjectسیستم بازدارنده رفتاریfa_IR
dc.subjectسازگاریfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleپیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان بر اساس مدل زیستی شخصیت گریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحليلي/مقطعي/توصيفيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage240
dc.citation.epage244


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد