بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران
(ندگان)پدیدآور
دربان, لیلااشتری, سارامرتضوی, فتحیهقرقانی, زهرهیزدانی, شهرامنوع مدرک
Textتحليلي/مقطعي/توصيفي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: امروزه تکامل تفکر انتقادی به عنوان هدف نهایی در آموزش علوم پزشکی محسوب میشود. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، سطح مهارتهای تفکر انتقادی در 120 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دوره پیش کارورزی خود را به پایان رسانده بودند، بررسی شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای ب بود. دادهها توسط نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمونهای t تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین نمرات مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 08/5± 03/13 و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران 27/3 ± 63/12 بود و اختلاف آماری معنیداری بین میانگین آنها مشاهده نشد. بین رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، نمره دوره پیش کارورزی و سن دانشجویان با نمره کل تفکر انتقادی همبستگی معنیداری مشاهده نشد. در حیطههای زیر مجموعه تفکر انتقادی، صرفا نمره حیطه استدلال قیاسی در دانشجویان پزشکی با معدل دیپلم آنها ارتباط معنیداری داشت.
نتیجهگیری: یافته نشان میدهد که میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با نتایج سایر کشورها از میانگین کمتری برخوردار است و این نشان می دهد که برنامههای آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارد.
واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، دوره پیش کارورزی
کلید واژگان
تفکر انتقادیدانشجویان پزشکی
رتبه آزمون سراسری
معدل دیپلم
دوره پیش کارورزی
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-011395-09-11
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیاپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشجوی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
متخصص ارتوپدی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شاپا
1023-59222008-3386




