• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 26, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 26, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران

    (ندگان)پدیدآور
    دربان, لیلااشتری, سارامرتضوی, فتحیهقرقانی, زهرهیزدانی, شهرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    194.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحليلي/مقطعي/توصيفي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: امروزه تکامل تفکر انتقادی به عنوان هدف نهایی در آموزش علوم پزشکی محسوب می­شود. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، سطح مهارت­های تفکر انتقادی در 120 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دوره پیش کارورزی خود را به پایان رسانده بودند، بررسی شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیای ب بود. داده­ها توسط نرم افزارSPSS  و با استفاده از آزمون­های t تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: میانگین نمرات مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 08/5± 03/13 و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران 27/3 ± 63/12 بود و اختلاف آماری معنی­داری بین میانگین آنها مشاهده نشد. بین رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، نمره دوره پیش کارورزی و سن دانشجویان با نمره کل تفکر انتقادی همبستگی معنی­داری مشاهده نشد. در حیطه­های زیر مجموعه تفکر انتقادی، صرفا نمره حیطه استدلال قیاسی در دانشجویان پزشکی با معدل دیپلم آنها ارتباط معنی­داری داشت. نتیجه­گیری: یافته نشان می­دهد که میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با نتایج سایر کشورها از میانگین کمتری برخوردار است و این نشان می دهد که برنامه­های آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارد. واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، دوره پیش کارورزی
    کلید واژگان
    تفکر انتقادی
    دانشجویان پزشکی
    رتبه آزمون سراسری
    معدل دیپلم
    دوره پیش کارورزی
    مدیریت آموزشی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-01
    1395-09-11
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشجوی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
    متخصص ارتوپدی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1174-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493512

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب